‘Vangrails zijn niet aangepast aan ecocombi’s’

De Europese beslissing om het grensoverschrijdend vervoer met langere en zwaardere trucks toe te laten, zorgt voor ongerustheid. Volgens de European Road Federation zijn veiligheidsaanpassingen nodig.

Volgens Christophe Nicodème, de directeur generaal van de European Road Federation (ERF), is zijn organisatie ‘ideologisch niet gekant tegen het gebruik van zwaardere en langere voertuigen’.

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.

Bekijk de abonnementen

Reacties

Het kan anders zoals het nu gaat. Er word te weinig gedaan met testen van deze voertuigen. Er is onduidelijk over de samenstelling van assen en lengte. In Nederland worden er met drie delen gereden wat erg gevaarlijk is met slingeren en glijden. Verder moet er gekeken worden naar retarders en andere remmen voor de trailers. Normale schijfremmen zijn nu eenmaal bij glad weer zeer onveilig. Maar ook een Europese opleiding voor LZV chauffeurs en een jaarlijkse training. Nu is het alleen politiek.

Geplaatst door: Roelofo op

Vangrails zijn ook niet overal aangepast aan motorrijders, gewoon een drogreden om LZV’s tegen te werken..

Geplaatst door: brommer op

Ik heb juist 15 jaar in afrika achter de rug. Daar gaat uiteraard wel eens wat mis, maar de exhorbitante kosten die gemaakt worden staan in geen verhouding met de toegenomen veiligheid. Ik zou liever zien dat men op meer effectieve manieren probeert de economie weer aan te slingeren, dan met vrijwel nutteloze verbeteringen aan de wegen infrastructuur in het kader van veiligheid. De kosten wegen ook in vervoer gevaarlijke stoffen absoluut niet op tegen de baten. Loos gereutel van wetenschappers!

Geplaatst door: Loek Verburg op

Misschien heeft Christophe Nicodème wel aandelen van een vangrailfabrikant…. haha

Geplaatst door: H van der Arend op

Wreemde stelling? waarschijnlijk is Dhr. Christophe Nicodème niet bekend met de EU regelgeving; Huidige combinaties op de weg zijn 40 ton. Indien het transport intermodaal wordt ingepland 44ton! Dus zou men al het vrachtverkeer moeten weigeren op de EU wegen.
Wreemd.

Geplaatst door: bart van rens op

Wat een argument om eco combi s tegen te houden, als je met 38 ton tegen de vangrail rijdt ga je er ook doorheen, zie maar de ongelukken in Duitsland er moet gewoon meer gelet worden op het rijgedrag van sommige eco chauffeurs, zoals 80 rijden en niet inhalen zoals ik gisteren zag in de Thomassentunnel.

Geplaatst door: nab op
‘Vangrails zijn niet aangepast aan ecocombi’s’ | NT

‘Vangrails zijn niet aangepast aan ecocombi’s’

De Europese beslissing om het grensoverschrijdend vervoer met langere en zwaardere trucks toe te laten, zorgt voor ongerustheid. Volgens de European Road Federation zijn veiligheidsaanpassingen nodig.

Volgens Christophe Nicodème, de directeur generaal van de European Road Federation (ERF), is zijn organisatie ‘ideologisch niet gekant tegen het gebruik van zwaardere en langere voertuigen’.

Dit artikel verder lezen?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de transportsector. 

Abonneer nu

Reacties

Het kan anders zoals het nu gaat. Er word te weinig gedaan met testen van deze voertuigen. Er is onduidelijk over de samenstelling van assen en lengte. In Nederland worden er met drie delen gereden wat erg gevaarlijk is met slingeren en glijden. Verder moet er gekeken worden naar retarders en andere remmen voor de trailers. Normale schijfremmen zijn nu eenmaal bij glad weer zeer onveilig. Maar ook een Europese opleiding voor LZV chauffeurs en een jaarlijkse training. Nu is het alleen politiek.

Geplaatst door: Roelofo op

Vangrails zijn ook niet overal aangepast aan motorrijders, gewoon een drogreden om LZV’s tegen te werken..

Geplaatst door: brommer op

Ik heb juist 15 jaar in afrika achter de rug. Daar gaat uiteraard wel eens wat mis, maar de exhorbitante kosten die gemaakt worden staan in geen verhouding met de toegenomen veiligheid. Ik zou liever zien dat men op meer effectieve manieren probeert de economie weer aan te slingeren, dan met vrijwel nutteloze verbeteringen aan de wegen infrastructuur in het kader van veiligheid. De kosten wegen ook in vervoer gevaarlijke stoffen absoluut niet op tegen de baten. Loos gereutel van wetenschappers!

Geplaatst door: Loek Verburg op

Misschien heeft Christophe Nicodème wel aandelen van een vangrailfabrikant…. haha

Geplaatst door: H van der Arend op

Wreemde stelling? waarschijnlijk is Dhr. Christophe Nicodème niet bekend met de EU regelgeving; Huidige combinaties op de weg zijn 40 ton. Indien het transport intermodaal wordt ingepland 44ton! Dus zou men al het vrachtverkeer moeten weigeren op de EU wegen.
Wreemd.

Geplaatst door: bart van rens op

Wat een argument om eco combi s tegen te houden, als je met 38 ton tegen de vangrail rijdt ga je er ook doorheen, zie maar de ongelukken in Duitsland er moet gewoon meer gelet worden op het rijgedrag van sommige eco chauffeurs, zoals 80 rijden en niet inhalen zoals ik gisteren zag in de Thomassentunnel.

Geplaatst door: nab op