Vooral in de laatste drie maanden ging het hard en zagen de containerrederijen de prijzen die ze voor hun diensten konden vragen met 47,2% verschrompelen. Over heel 2023 is de teruggang inmiddels 51,7%. In zijn vorige rapportage sprak Xeneta al van een ‘ineenstorting’ vanwege de 27,5% tarievendaling van mei. In juni was de schade voor de containerrederijen iets minder groot dan in mei en kwam die weer in de buurt van de april-statistieken, die een 10,3% daling lieten zien.
Vaargebieden
De vaargebieden waar voor de containerrederijen de pijnlijkste contractondertekeningen plaatsvinden, zijn China-Noord-Europa en India (westkust/Pakistan-Noord-Europa, waar de tarieven sinds december met meer dan 70% onderuit zijn gegaan. In de Europese export ging het met 38,3% iets minder hard achteruit.
Door de aanhoudende zwakke marktvraag, groeiende scheepscapaciteit en alle economische en politieke onzekerheid is het erg moeilijk om voor de containerrederijen licht aan het einde van de horizon te zien, aldus ceo Patrik Berglund van Xeneta. De gouden tijden die de reders vorig jaar nog beleefden dankzij de ‘tarievenexplosie’, lijken volgens hem al een heel verre herinnering.
De lichtpuntjes zijn volgens Berglund zeldzaam – een 11% tarievenstijging op de trade Zuid-Amerika (oostkust)-China, een jaar-op-jaar daling van de containervraag in Europa met ‘slechts’ 1,1% – maar de weinige meevallers zijn in de ogen van de Xeneta-ceo niet voldoende om ‘de hoop van wie dan ook in de carrier community op te tillen’.
Vrachtvolumes
Dat ook de vrachtvolumes zich wel degelijk in een dalende spiraal bevinden, blijkt volgens Berglund uit de Far East-exportindex van XSI, die de afgelopen twee maanden dubbelcijferige dalingspercentages liet zien. ‘Een duidelijke indicatie van afzwakkende vraag in essentiële westerse markten en daarmee een verontrustend voorteken voor de grote spelers in dit snelle, altijd in beweging zijnde segment van de scheepvaart.’
De daling van de spottarieven op de China-Noord-Europa lijkt deze week wel te zijn afgeremd. Volgens de World Container Index van de Britse consultant ging het gemiddelde Shanghai-Rotterdam-tarief deze week met welgeteld 3 dollar naar beneden: van 1316 naar 1313 dollar per veertigvoets container. Eerder deze maand ging het nog met zo’n 100 dollar per week achteruit. Op andere grote trades vanuit Shanghai waren er nog wel dalingen: naar Los Angeles met 4%, naar Genua met 2%.
Spottarieven
Wat verder opvalt, is dat Drewry dit keer de verwachting uitspreekt dat de spottarieven op de meeste oost-west-routes de komende weken verder zullen dalen. Bij de grote dalingen van eerder deze maand stelde de Britse consultant dat de tarieven wel weer omhoog zouden gaan. De hoop voor de containerrederijen dat er nog een ‘hoogseizoen’ komt zoals dat normaliter gedurende de zomermaanden voor hen aanbreekt, lijkt zo steeds verder te vervliegen.
Onmiskenbaar omlaag gaat ook het Rotterdam-New York-tarief: dat daalde deze week met 17% van 3226 naar 2670 dollar. Nog steeds levert een container op dit vaargebied de rederijen relatief veel op, maar de situatie lijkt zich er onderhand te normaliseren.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?