IMO: 18 scheepvaartbedrijven mijden de Rode Zee

Omvaren via Zuid-Afrika

Na aanvallen op schepen op de Rode Zee hebben achttien logistieke bedrijven besloten deze route voorlopig te mijden. Dat heeft de baas van de internationale scheepvaartorganisatie IMO woensdag tegen de VN-Veiligheidsraad gezegd.

Foto: Fred Marie / Shutterstock.com

Volgens Arsenio Dominguez heeft een “aanzienlijk aantal bedrijven” besloten voortaan via Zuid-Afrika te varen “om aanvallen op schepen en natuurlijk de impact op opvarenden in het bijzonder te verminderen”. De Deense rederij Maersk maakte dinsdag bekend de Rode Zee langer te mijden vanwege de onrust in het gebied. Zaterdag werd een van haar schepen belaagd en kon een aanval ternauwernood worden afgeslagen.

Sinds het uitbreken van de oorlog in Gaza hebben door Iran gesteunde Houthi-rebellen in Jemen herhaaldelijk schepen aangevallen op de Rode Zee. Die wordt beschouwd als een van de belangrijkste scheepsroutes voor de wereldhandel, omdat deze via het Suezkanaal in Egypte de Middellandse Zee met de Indische Oceaan verbindt.

Nederland heeft eerder woensdag samen met elf landen de Houthi’s opgeroepen direct een einde te maken aan “illegale” aanvallen op commerciële en marineschepen in de Rode Zee. Die aanvallen “vormen een onacceptabel gevaar voor schepen en zeelieden van over de hele wereld”, schreef demissionair minister Hanke Bruins Slot (Buitenlandse Zaken) op X.

In het statement dreigden de landen met “consequenties” als de Houthi’s opnieuw schepen in de Rode Zee aanvallen. De rebellen zeggen dat te doen als antwoord op de aanvallen van Israël in de Gazastrook. In november kaapten ze een groot vrachtschip, de Galaxy Leader. Dat ligt nog steeds vast in een Jemenitische haven.

IMO: 18 scheepvaartbedrijven mijden de Rode Zee | NT

IMO: 18 scheepvaartbedrijven mijden de Rode Zee

Omvaren via Zuid-Afrika

Na aanvallen op schepen op de Rode Zee hebben achttien logistieke bedrijven besloten deze route voorlopig te mijden. Dat heeft de baas van de internationale scheepvaartorganisatie IMO woensdag tegen de VN-Veiligheidsraad gezegd.

Foto: Fred Marie / Shutterstock.com

Volgens Arsenio Dominguez heeft een “aanzienlijk aantal bedrijven” besloten voortaan via Zuid-Afrika te varen “om aanvallen op schepen en natuurlijk de impact op opvarenden in het bijzonder te verminderen”. De Deense rederij Maersk maakte dinsdag bekend de Rode Zee langer te mijden vanwege de onrust in het gebied. Zaterdag werd een van haar schepen belaagd en kon een aanval ternauwernood worden afgeslagen.

Sinds het uitbreken van de oorlog in Gaza hebben door Iran gesteunde Houthi-rebellen in Jemen herhaaldelijk schepen aangevallen op de Rode Zee. Die wordt beschouwd als een van de belangrijkste scheepsroutes voor de wereldhandel, omdat deze via het Suezkanaal in Egypte de Middellandse Zee met de Indische Oceaan verbindt.

Nederland heeft eerder woensdag samen met elf landen de Houthi’s opgeroepen direct een einde te maken aan “illegale” aanvallen op commerciële en marineschepen in de Rode Zee. Die aanvallen “vormen een onacceptabel gevaar voor schepen en zeelieden van over de hele wereld”, schreef demissionair minister Hanke Bruins Slot (Buitenlandse Zaken) op X.

In het statement dreigden de landen met “consequenties” als de Houthi’s opnieuw schepen in de Rode Zee aanvallen. De rebellen zeggen dat te doen als antwoord op de aanvallen van Israël in de Gazastrook. In november kaapten ze een groot vrachtschip, de Galaxy Leader. Dat ligt nog steeds vast in een Jemenitische haven.