ERTMS op Betuweroute ‘vrijwel probleemloos’

Het Europese spoorveiligheidssysteem ERTMS werkt ‘vrijwel probleemloos’ op de Betuweroute sinds daar in de zomer van 2012 een update heeft plaatsgevonden.

Dat schrijft staatssecretaris Mansveld in haar ‘Railmap’ voor de invoering van ERTMS, die zij woensdag naar de Tweede Kamer stuurde.

Invoering van ERTMS op de Betuweroute en de HSL-Zuid ondervond aanvankelijk tal van problemen. Op de HSL-Zuid zijn ze nog niet verholpen. Testritten op de Hanzelijn verlopen ‘voorspoedig’. Binnenkort starten testritten met goederentrreinen op het traject Amsterdam-Utrecht.

Het ministerie trekt voor de invoering van ERTMS 2 miljard euro uit voor de periode 2016-2028.

Behalve op de ervaringen in Nederland zal de gefaseerde invoering afgaan op ervaringen in België, Denemarken en Zwitserland, waar de implementatie al in volle gang is.

ERTMS op Betuweroute ‘vrijwel probleemloos’ | NT

ERTMS op Betuweroute ‘vrijwel probleemloos’

Het Europese spoorveiligheidssysteem ERTMS werkt ‘vrijwel probleemloos’ op de Betuweroute sinds daar in de zomer van 2012 een update heeft plaatsgevonden.

Dat schrijft staatssecretaris Mansveld in haar ‘Railmap’ voor de invoering van ERTMS, die zij woensdag naar de Tweede Kamer stuurde.

Invoering van ERTMS op de Betuweroute en de HSL-Zuid ondervond aanvankelijk tal van problemen. Op de HSL-Zuid zijn ze nog niet verholpen. Testritten op de Hanzelijn verlopen ‘voorspoedig’. Binnenkort starten testritten met goederentrreinen op het traject Amsterdam-Utrecht.

Het ministerie trekt voor de invoering van ERTMS 2 miljard euro uit voor de periode 2016-2028.

Behalve op de ervaringen in Nederland zal de gefaseerde invoering afgaan op ervaringen in België, Denemarken en Zwitserland, waar de implementatie al in volle gang is.