Er is nu een alternatief sorteerproces ingericht dat het mogelijk maakt om wagons op de vertreksporen te plaatsen. Maar volgens spoorgoederenvervoerder DB Cargo is dit proces erg tijdrovend.

‘Wat wij nu doen is op een klassieke, veilige en tijdrovende manier aan de zuidzijde steeds de wagens op de goede plek te zetten. Hiermee wordt de capaciteit meer dan gehalveerd en het aantal personeelsleden dat hierbij moet worden betrokken is flink toegenomen’, aldus woordvoerder Jelle Rebbers. Volgens hem is de negatieve impact op de punctualiteit van het wagenladingvervoer van, naar en in Nederland erg groot.

Herstel hoofdrailremmen Kijfhoek

ProRail meldt dat vrijdag een hoofdrailrem wordt hersteld en op zaterdag de tweede. Daardoor is de verwachting dat zaterdag in de loop van de dag het automatisch sorteersysteem weer in gebruik kan worden genomen. ‘Voor deze herstelwerkzaamheden zijn specialistische lasploegen nodig die slechts beperkt beschikbaar zijn’, licht woordvoerder Martijn de Graaf van ProRail toe.

Naast de problemen op Kijfhoek ondervindt het goederenvervoer last van de spoorstaking bij Deutsche Bahn. Dit leidt volgens DB Cargo tot uitval en vertraging van treinen. Vakbond GDL heeft zijn leden opgeroepen om het werk neer te leggen tot tenminste dinsdag 7 september 02.00 uur.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding