De huidige staking van vijf dagen duurt tot dinsdagochtend, maar niet uitgesloten is dat er nog een volgende ronde komt aan acties. De Deutsche Bahn probeerde eind vorige week tevergeefs verdere acties te verbieden via een kort geding, maar kreeg van de Duitse rechters, ook in hoger beroep, nul op het rekest. De acties werden door twee Duitse rechtbanken bestempeld als ‘rechtmatig’ en niet als ‘politiek gemotiveerd’.

‘Nep verbetering’

GDL wil eerst weer praten met de directie van Deutsche Bahn als er een ‘geschikt aanbod’ op de onderhandelingstafel ligt, aldus topman Claus Weselsky van GDL maandagochtend voor de Duitse televisiezender ZDF. Het huidige aanbod van het spoorbedrijf noemde hij een ‘nep verbetering’. Deutsche Bahn bekritiseerde intussen nogmaals de afwijzende houding van GDL om geen compromis aan te gaan in het langlopende loonconflict. De directie sprak van een ‘cao-dictaat.

Intussen zou blijkens de laatste berichten rond 70% van de vrachttreinen door de stakingen niet kunnen rijden of ernstig zijn gehinderd. De European Shippers Council (ESC) stelt dat haar achterban vooral problemen heeft om het transport nog goed te plannen nu de staking de vijfde dag ingaat. Een deel van internationale treinen kan soms nog wel de Duitse grens passeren door gebruik te maken van Belgische, Nederlandse en Franse machinisten, maar ergens stokt het dan als de machinisten moeten worden gewisseld in Duitsland. Het is dan onduidelijk wat er met de treinen gebeurt.

Vrije vervoer van goederen

De verladersorganisatie hoopt dat de situatie snel normaliseert en stelt dat het stakingsrecht een goed recht is maar dat het in evenwicht moet zijn met het vrije vervoer van goederen. Die balans is nu zoek, aldus ESC. Intussen heeft ook rederij Hapag-Lloyd klanten gewaarschuwd dat de afvoer van containers door de staking ernstig gehinderd kan worden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding