DB Cargo is in zeventien Europese landen actief en daarmee onder de Europese railgoederenvervoerders nog steeds de nummer een, maar op de thuismarkt heeft de voormalige monopolist flink aan terrein moeten inleveren de laatste jaren. Zo is het bedrijf volgens de laatste vervoersstatistieken nog maar verantwoordelijk voor zo’n 44% van het railgoederenvervoer bij onze oosterburen.

Een andere slechte tijding: het marktaandeel van het railgoederenvervoer in de Duitse transportmarkt is tijdens de corona­crisis vorig jaar teruggelopen van 19% naar 17,5%, terwijl het wegvervoer voorzichtig marktaandelen pakte. De stakingen van de laatste vijf weken bij DB Cargo zullen die negatieve trend voor het spoorvervoer bepaald niet keren.

Nog zorgwekkender zijn de finan­ciële resultaten van de vrachtdochter van de Deutsche Bahn. Die kleuren al sinds 2015 rood. Vorig jaar verdubbelde het negatief resultaat naar 728 miljoen euro, terwijl over de eerste zes maanden van dit jaar er zo’n 200 miljoen aan verliezen moest worden bijgeschreven.

In totaal hebben de vervoersactiviteiten van DB Cargo het Duitse moederconcern en staatsbedrijf DB de laatste zes jaar opgezadeld met een verlies van rond de 2 miljard euro. Stakingen zijn dan ook het laatste waarop de kwakkelende railgoederenvervoerder, die dit jaar had gehoopt op een volumegroei van 10%, zit te wachten.

Verder vragen analisten zich af wat er van het reddingsplan van de vorig jaar aangetreden nieuwe baas Sigrid Nikutta van DB Cargo overblijft. Zij zette in op betere en betrouwbare dienstverlening, gecombineerd met een grotere rol als logistieke regisseur, lees expeditie, waarbij naast afzonderlijke wagons ook wegvervoer aangeboden ging worden. In dit segment zag DB Cargo het laatste jaar groeikansen, omdat veel verladers hun CO2-emissies konden reduceren met dit gecombineerd maatwerk.

Ook de toegenomen files op de Duitse autowegen waren een reden om te kiezen voor het alternatief vervoer door DB Cargo. Verladers zullen zich nu, met de recente acties in het achterhoofd, echter wel twee keer bedenken voordat ze hun lading weer toevertrouwen aan een bedrijf waarvan een deel van de medewerkers op oorlogspad is met de leiding en waar lading ten tijde van de acties helemaal niet geboekt kon worden.

Containervervoer

De Duitse railgoederenvervoerder is nog steeds een belangrijke marktpartij in het containervervoer van en naar de grote zeehavens (Hamburg, Rotterdam en Antwerpen) en het vervoer van bulkgoederen zoals kolen, staal, bouwmaterialen en chemicaliën. De Duitse auto-industrie, BMW en Audi voorop, is naast de staalovens en energiecentrales ook een belangrijke klant van DB Cargo. Overigens is het steenkolenvervoer gelet op het sluiten van de laatste kolencentrales in Duitsland ook voor DB Cargo op z’n retour.

Ook bij dit soort grote klanten wordt met gemengde gevoelens gekeken naar de recente acties, al waren de gevolgen van de eerste, korte, staking van 11 en 12 augustus (48 uur) nog te overzien, omdat de achterstanden, ongeveer driehonderd goederentreinen groot, volgens DB Cargo snel kon worden ingelopen. In totaal zijn er nu elf stakingsdagen geweest, waarvan het Institut der Deutschen Wirtschaft heeft uitgerekend dat die per dag de Duitse economie rond de 100 miljoen euro hebben gekost. De totale schade van de acties komt dan al gauw boven de 1 miljard euro uit.

Duitse chemiereuzen als BASF, Covestro en Lanxess zijn na de eerste stakingsronde van de machinisten hard op zoek gegaan naar alternatieve transportopties. Die zijn echter begrensd door de al beperkte vrachtruimte in het wegvervoer en binnenvaart, terwijl ook de concurrenten van DB Cargo op het spoor al grotendeels zijn volgeboekt.

Staking treft kort ook de Betuweroute

Vorige week donderdagmiddag was er even paniek in de Nederlandse railgoederenmarkt toen al het vervoer van en naar Duitsland over de Betuweroute (grensovergang Emmerich) voor enkele uren geheel stil werd gelegd. De reden was een uitbreiding van de staking bij Deutsche Bahn naar de verkeersleidingpost Oberhausen. Rond 16.00 uur werd het werk weer hervat door een nieuwe ploeg bij DB Net in Oberhausen en kon het sein weer op groen worden gezet voor het grensoverschrijdende railgoederenvervoer.

De staking bij DB Net in Oberhausen betekende dat niet alleen DB Cargo, maar ook de concurrenten even geen gebruik konden maken van de Betuweroute. Alternatieve routes van en naar Duitsland waren er ook niet. De corridor via de grensovergang Venlo/Viersen is tot 10 september niet te gebruiken wegens werkzaamheden aan het spoor, terwijl de derde overgang, Enschede/Bad Bentheim, al vol stond.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding