De bond reageert daarmee op een besluit van minister Cora van Nieuwenhuizen.(Infrastructuur en Waterstaat). De bewindsvrouw wil geen algeheel rijverbod voor zwaar wegverkeer invoeren als een weeralarm wordt afgegeven. Ook niet als het uitsluitend betrekking heeft op lege of bijna lege trucks.

Transportbestuurder Tjitze van Rijssel van CNV Vakmensen reageert: ’We leggen alvast een spiegel klaar voor de minister. Die krijgt ze van ons bij de eerste vrachtwagen die bij code rood omver gaat.’

Hij wijst op de kritiek die de bewindsvrouw zelf vorige maand uitte naar aanleiding van 66 trucks die op 18 januari van de weg werden geblazen door een westerstorm. ‘Asociaal? Ja, zo zou je het ook kunnen noemen’, zei ze toen. Volgens CNV trok de minister toen een grote broek aan en gaf de chauffeurs de schuld.

‘Maar in plaats van door te pakken, laat ze het afweten en legt ze de bal weer bij de chauffeurs. Die moeten het zelf maar uitzoeken. Een algeheel rijverbod voor lege vrachtwagens zou volgens haar ‘disproportioneel’ zijn. Maar wacht even, we hebben het hier over code rood. Dat ís per definitie disproportioneel. Daar horen dus ook stevige maatregelen bij.” 

Uit een enquête die CNV Vakmensen in januari hield, bleek dat veel chauffeurs duidelijke regels willen, namelijk een rijverbod voor lichte en lege vrachtwagens. ‘Dat kan bijvoorbeeld via matrixborden op de snelwegen worden aangegeven. Bestuurders moeten dan zo snel mogelijk van de weg af en de luwte opzoeken.’

Na de bewuste dag zei Van Nieuwenhuizen in gesprek te willen met de sector. Die gesprekken hebben inmiddels ook plaatsgevonden, maar daarbij is geen contact geweest met de christelijke vakbond. ‘De minister wilde ook met ons in gesprek. Maar dat overleg is er nooit gekomen. En nu ligt daar opeens een brief waarin de verantwoordelijkheid gewoon weer bij de chauffeurs wordt gelegd.’

CNV werkt nu aan een eigen service voor vrachtwagenchauffeurs, zodat ze bij code rood weten hoe ze het beste kunnen handelen. De bond richt hier een hulplijn voor in, die zonodig kan bemiddelen tussen chauffeurs en werkgevers.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement