Mercedes-Benz introduceert eerste plug-in hybride op waterstof

Zero emissie

Mercedes-Benz komt dit jaar met de eerste plug-in hybride personenauto met een brandstofcel. Het voertuig kan daarmee op elektriciteit uit een laadpaal én waterstof rijden.

Twee met koolstofvezel omhulde tanks in de voertuigbodem hebben een capaciteit van 4,4 kilogram waterstof. Dankzij de 700 bar tanktechnologie zijn de tanks in slechts drie minuten gevuld, even snel als het tanken van een auto met conventionele verbrandingsmotor.

Met een waterstofverbruik van circa 1 kilogram per honderd kilometer heeft de GLC F-Cell een actieradius op waterstof van circa 430 kilometer in de NEDC-cyclus; in de hybride stand komt daar nog eens maximaal 51 kilometer bij, op een volgeladen accu.

Aflevering

Naast diverse nationale en regionale ministeries, Nationale Organisation Wasserstoff- und Brennstoffzellentechnologie (NOW) en H2 Mobility, behoort ook Deutsche Bahn – de Duitse spoorwegen – tot de eerste klanten in Duitsland. Meer auto’s worden dit jaar nog afgeleverd, onder andere aan bedrijven als Air Liquide, Shell, Linde AG en aan de steden Stuttgart en Hamburg. Andere bedrijven en particulieren in Duitsland kunnen vanaf het voorjaar van 2019 eveneens kennismaken met de GLC F-Cell via Mercedes-Benz Rent.

Vanwege de nieuwe technologie en het feit dat het netwerk aan waterstofstations nu pas wordt uitgebouwd, is de marktintroductie van het nieuwe voertuig voorbehouden aan bepaalde grootstedelijke regio’s. De focus ligt daarbij op grote Duitse steden die nu al beschikken over een relatief grote dekking van waterstofstations. Voorbeelden zijn Stuttgart, Düsseldorf, Berlijn, Hamburg, Frankfurt, München en Keulen.

Huurauto

Het voertuig is nog niet te koop. Het wordt uitsluitend in de vorm van een full-service huurauto geleverd. Daarbij is onderhoud en reparatie inbegrepen, evenals een uitgebreid garantiepakket gedurende de gehele huurperiode.

Ook op het gebied van waterstofinfrastructuur worden er bij onze oosterburen grote stappen gemaakt. Samen met de partners in de H2 Mobility joint venture heeft Daimler voor Duitsland een actieplan opgesteld. Tegen eind volgend jaar is het huidige netwerk van vijftig waterstofstations uitgebreid tot ongeveer honderd locaties. Het langetermijndoel van de partners is een netwerk van vierhonderd vestigingen in Duitsland.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Mercedes-Benz introduceert eerste plug-in hybride op waterstof | NT

Mercedes-Benz introduceert eerste plug-in hybride op waterstof

Zero emissie

Mercedes-Benz komt dit jaar met de eerste plug-in hybride personenauto met een brandstofcel. Het voertuig kan daarmee op elektriciteit uit een laadpaal én waterstof rijden.

Twee met koolstofvezel omhulde tanks in de voertuigbodem hebben een capaciteit van 4,4 kilogram waterstof. Dankzij de 700 bar tanktechnologie zijn de tanks in slechts drie minuten gevuld, even snel als het tanken van een auto met conventionele verbrandingsmotor.

Met een waterstofverbruik van circa 1 kilogram per honderd kilometer heeft de GLC F-Cell een actieradius op waterstof van circa 430 kilometer in de NEDC-cyclus; in de hybride stand komt daar nog eens maximaal 51 kilometer bij, op een volgeladen accu.

Aflevering

Naast diverse nationale en regionale ministeries, Nationale Organisation Wasserstoff- und Brennstoffzellentechnologie (NOW) en H2 Mobility, behoort ook Deutsche Bahn – de Duitse spoorwegen – tot de eerste klanten in Duitsland. Meer auto’s worden dit jaar nog afgeleverd, onder andere aan bedrijven als Air Liquide, Shell, Linde AG en aan de steden Stuttgart en Hamburg. Andere bedrijven en particulieren in Duitsland kunnen vanaf het voorjaar van 2019 eveneens kennismaken met de GLC F-Cell via Mercedes-Benz Rent.

Vanwege de nieuwe technologie en het feit dat het netwerk aan waterstofstations nu pas wordt uitgebouwd, is de marktintroductie van het nieuwe voertuig voorbehouden aan bepaalde grootstedelijke regio’s. De focus ligt daarbij op grote Duitse steden die nu al beschikken over een relatief grote dekking van waterstofstations. Voorbeelden zijn Stuttgart, Düsseldorf, Berlijn, Hamburg, Frankfurt, München en Keulen.

Huurauto

Het voertuig is nog niet te koop. Het wordt uitsluitend in de vorm van een full-service huurauto geleverd. Daarbij is onderhoud en reparatie inbegrepen, evenals een uitgebreid garantiepakket gedurende de gehele huurperiode.

Ook op het gebied van waterstofinfrastructuur worden er bij onze oosterburen grote stappen gemaakt. Samen met de partners in de H2 Mobility joint venture heeft Daimler voor Duitsland een actieplan opgesteld. Tegen eind volgend jaar is het huidige netwerk van vijftig waterstofstations uitgebreid tot ongeveer honderd locaties. Het langetermijndoel van de partners is een netwerk van vierhonderd vestigingen in Duitsland.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement