Irritatie over gelijktijdig afsluiten bruggen in Rotterdamse haven

schade

Vervoerders van gevaarlijke stoffen zijn niet te spreken over de gelijktijdige afsluiting van de Botlek- en de Wantijbrug in het Rotterdamse havengebied. Ze lijden hierdoor forse schade omdat ze zeer ver moeten omrijden om hun lading op de plek van bestemming te krijgen. Dat meldt brancheorganisatie TLN, die compensatie wil van Rijkswaterstaat.

Sinds begin deze maand zijn beide bruggen afgesloten. Daardoor kunnen transporteurs van gevaarlijke goederen een groot deel van de A15 niet gebruiken als ze lading vervoeren waarvan de bestemming in oostelijke richting ligt. Ze moeten dan omrijden via Goeree-Overflakkee en Brabant (zie ook het kaartje hieronder).

Weliswaar zijn de A29 en A16 wel open, maar daar mogen transporteurs met gevaarlijke stoffen niet overheen. Daardoor moeten ze tientallen kilometers extra rijden.

Extra kosten per rit

‘Het verplichte omrijden zorgt voor extra brandstofverbruik, problemen met de planning en vertraagde leveringen’, licht TLN toe. De organisatie schat de extra kosten per rit op zo’n 150 euro. ‘En dat moeten de vervoerder uit eigen zak betalen. Dat valt niet mee, als je beseft dat de marges in het wegtransport toch al dun zijn.’

De omleidingsroute bij een afgesloten Botlekbrug bedraagt al ruim honderd kilometer. ‘Door de gelijktijdige afsluiting van de Wantijbrug komen hier tientallen kilometers bovenop. Een enkele rit met een tankauto van de Maasvlakte naar bijvoorbeeld Ridderkerk duurt nu minimaal twee uur en een kwartier. Dat is ruim anderhalf uur langer dan normaal.’

Op onderstaand kaartje is in oranje de omrijroute aangegeven (tekst loopt door onder afbeelding).

De branchevereniging noemt de gelijktijdige afsluiting door wegbeheerder Rijkswaterstaat ondoordacht en onbegrijpelijk. ‘Vanwege foutieve berekeningen van een ingenieursbureau en een gebrekkige afstemming met de omgeving, zijn de werkzaamheden aan de Wantijbrug maanden later dan gepland van start gegaan. Dit heeft gezorgd voor een overlap met werkzaamheden op de Botlekbrug. Dit is prutswerk’, zegt TLN-voorzitter Elisabeth Post.

Weinig communicatie

Ook hekelt ze het gebrek aan communicatie van Rijkswaterstaat. Volgens haar had de wegbeheerder de transporteurs moeten betrekken bij het zoeken naar oplossingen.

‘Er was geen dialoog. De sector werd simpelweg geïnformeerd met een digitale flyer waarin Rijkswaterstaat de gelijktijdige afsluitingen van de bruggen aankondigde, inclusief strenge controles op het naleven van de verplichte omleidingen. Dit soort éénrichtingsverkeer in de communicatie zorgt voor frustratie en onbegrip bij ondernemers.’

Post zou graag zien dat er een compensatieregeling wordt opgetuigd voor de schade die de vervoerders lijden. Ze vindt dat sprake is van onevenredige benadeling en dat een coulante houding van Rijkswaterstaat op zijn plaats zou zijn.

Reactie Rijkswaterstaat

‘We kunnen ons de reactie voorstellen van vervoerders van gevaarlijke stoffen die in de avond en nachtelijke uren langer moeten omrijden’, laat Rijkswaterstaat in een reactie weten. ‘We zoeken altijd naar een oplossing waarbij de verschillende werkzaamheden zo optimaal mogelijk worden afgestemd en waarbij zo min mogelijk hinder voor onze (vaar)weggebruikers is.’

De wegbeheerder geeft aan dat het werk aan het spoor op de Botlekbrug niet verschoven kan worden. ‘Daarvoor is binnen de planning van de werkzaamheden geen ruimte.’

Rijkswaterstaat meldt wel dat gecombineerde afsluitingen op werkdagen alleen plaatsvinden in de avond- en nachtelijke uren (tussen 22.00 en 05.00 uur). ‘We doen er uiteraard alles aan om dit soort situaties zoveel mogelijk te voorkomen.’ Naar aanleiding van de kritiek wil de wegbeheerder nogmaals in overleg met TLN en moet verladersvereniging Evofenedex.

Bron foto: Wikipedia

Irritatie over gelijktijdig afsluiten bruggen in Rotterdamse haven | NT

Irritatie over gelijktijdig afsluiten bruggen in Rotterdamse haven

schade

Vervoerders van gevaarlijke stoffen zijn niet te spreken over de gelijktijdige afsluiting van de Botlek- en de Wantijbrug in het Rotterdamse havengebied. Ze lijden hierdoor forse schade omdat ze zeer ver moeten omrijden om hun lading op de plek van bestemming te krijgen. Dat meldt brancheorganisatie TLN, die compensatie wil van Rijkswaterstaat.

Sinds begin deze maand zijn beide bruggen afgesloten. Daardoor kunnen transporteurs van gevaarlijke goederen een groot deel van de A15 niet gebruiken als ze lading vervoeren waarvan de bestemming in oostelijke richting ligt. Ze moeten dan omrijden via Goeree-Overflakkee en Brabant (zie ook het kaartje hieronder).

Weliswaar zijn de A29 en A16 wel open, maar daar mogen transporteurs met gevaarlijke stoffen niet overheen. Daardoor moeten ze tientallen kilometers extra rijden.

Extra kosten per rit

‘Het verplichte omrijden zorgt voor extra brandstofverbruik, problemen met de planning en vertraagde leveringen’, licht TLN toe. De organisatie schat de extra kosten per rit op zo’n 150 euro. ‘En dat moeten de vervoerder uit eigen zak betalen. Dat valt niet mee, als je beseft dat de marges in het wegtransport toch al dun zijn.’

De omleidingsroute bij een afgesloten Botlekbrug bedraagt al ruim honderd kilometer. ‘Door de gelijktijdige afsluiting van de Wantijbrug komen hier tientallen kilometers bovenop. Een enkele rit met een tankauto van de Maasvlakte naar bijvoorbeeld Ridderkerk duurt nu minimaal twee uur en een kwartier. Dat is ruim anderhalf uur langer dan normaal.’

Op onderstaand kaartje is in oranje de omrijroute aangegeven (tekst loopt door onder afbeelding).

De branchevereniging noemt de gelijktijdige afsluiting door wegbeheerder Rijkswaterstaat ondoordacht en onbegrijpelijk. ‘Vanwege foutieve berekeningen van een ingenieursbureau en een gebrekkige afstemming met de omgeving, zijn de werkzaamheden aan de Wantijbrug maanden later dan gepland van start gegaan. Dit heeft gezorgd voor een overlap met werkzaamheden op de Botlekbrug. Dit is prutswerk’, zegt TLN-voorzitter Elisabeth Post.

Weinig communicatie

Ook hekelt ze het gebrek aan communicatie van Rijkswaterstaat. Volgens haar had de wegbeheerder de transporteurs moeten betrekken bij het zoeken naar oplossingen.

‘Er was geen dialoog. De sector werd simpelweg geïnformeerd met een digitale flyer waarin Rijkswaterstaat de gelijktijdige afsluitingen van de bruggen aankondigde, inclusief strenge controles op het naleven van de verplichte omleidingen. Dit soort éénrichtingsverkeer in de communicatie zorgt voor frustratie en onbegrip bij ondernemers.’

Post zou graag zien dat er een compensatieregeling wordt opgetuigd voor de schade die de vervoerders lijden. Ze vindt dat sprake is van onevenredige benadeling en dat een coulante houding van Rijkswaterstaat op zijn plaats zou zijn.

Reactie Rijkswaterstaat

‘We kunnen ons de reactie voorstellen van vervoerders van gevaarlijke stoffen die in de avond en nachtelijke uren langer moeten omrijden’, laat Rijkswaterstaat in een reactie weten. ‘We zoeken altijd naar een oplossing waarbij de verschillende werkzaamheden zo optimaal mogelijk worden afgestemd en waarbij zo min mogelijk hinder voor onze (vaar)weggebruikers is.’

De wegbeheerder geeft aan dat het werk aan het spoor op de Botlekbrug niet verschoven kan worden. ‘Daarvoor is binnen de planning van de werkzaamheden geen ruimte.’

Rijkswaterstaat meldt wel dat gecombineerde afsluitingen op werkdagen alleen plaatsvinden in de avond- en nachtelijke uren (tussen 22.00 en 05.00 uur). ‘We doen er uiteraard alles aan om dit soort situaties zoveel mogelijk te voorkomen.’ Naar aanleiding van de kritiek wil de wegbeheerder nogmaals in overleg met TLN en moet verladersvereniging Evofenedex.

Bron foto: Wikipedia