Duitse transportkoepel vreest tekort en legt noodvoorraad AdBlue aan

Euro VI

De Duitse branchevereniging BGL heeft een noodvoorraad AdBlue gereserveerd. De koepelorganisatie vreest dat vrachtwagens stil komen te staan door een tekort van het middel.

De BGL heeft een overeenkomst gesloten met onder meer AdBlue-fabrikant SKW Stickstoffwerke Piesteritz en brandstoffenleverancier Wilhelm Hoyer, waardoor leden bij acute AdBlue-tekorten aanspraak kunnen maken op de noodvoorraad.

Met deze overeenkomst beschermen we niet alleen onze aangesloten bedrijven tegen voertuiguitval door AdBlue-tekorten’, zegt BGL-voorman Dirk Engelhardt. ‘Maar we stellen ook de bevoorrading van de Duitse bevolking en economie zeker.’

Aardgasprijzen

AdBlue is een mengsel van synthetisch ureum, dat veelal wordt gemaakt van aardgas. Door de hoge gasprijzen hebben grote fabrikanten in onder meer Italië en Slowakije de productie al stilgelegd omdat ze niet meer rendabel kunnen opereren.

De BGL waarschuwde vorige maand al voor ‘dramatische gevolgen’ van een AdBlue-tekort. Euro-VI-trucks hebben het middel nodig om te kunnen voldoen aan de uitstootnormen en zonder AdBlue in de tank starten deze vrachtwagens niet.

Hoewel de prijzen voor AdBlue ook in Nederland zijn geëxplodeerd, liet fabrikant Yara eerder weten dat de AdBluefabriek in Sluiskil nog draait en de levering in de Benelux niet in gevaar is.

Shell

Shell Nederland bevestigt dat leveranciers Yara, Greenchem en BASF hun productie hebben verminderd. ‘Yara en anderen zullen echter AdBlue blijven produceren en ons van AdBlue voorzien’, zegt de woordvoerder.

Lees ook: ‘Euro 6-trucks staan straks stil door AdBlue-tekort’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Duitse transportkoepel vreest tekort en legt noodvoorraad AdBlue aan | NT

Duitse transportkoepel vreest tekort en legt noodvoorraad AdBlue aan

Euro VI

De Duitse branchevereniging BGL heeft een noodvoorraad AdBlue gereserveerd. De koepelorganisatie vreest dat vrachtwagens stil komen te staan door een tekort van het middel.

De BGL heeft een overeenkomst gesloten met onder meer AdBlue-fabrikant SKW Stickstoffwerke Piesteritz en brandstoffenleverancier Wilhelm Hoyer, waardoor leden bij acute AdBlue-tekorten aanspraak kunnen maken op de noodvoorraad.

Met deze overeenkomst beschermen we niet alleen onze aangesloten bedrijven tegen voertuiguitval door AdBlue-tekorten’, zegt BGL-voorman Dirk Engelhardt. ‘Maar we stellen ook de bevoorrading van de Duitse bevolking en economie zeker.’

Aardgasprijzen

AdBlue is een mengsel van synthetisch ureum, dat veelal wordt gemaakt van aardgas. Door de hoge gasprijzen hebben grote fabrikanten in onder meer Italië en Slowakije de productie al stilgelegd omdat ze niet meer rendabel kunnen opereren.

De BGL waarschuwde vorige maand al voor ‘dramatische gevolgen’ van een AdBlue-tekort. Euro-VI-trucks hebben het middel nodig om te kunnen voldoen aan de uitstootnormen en zonder AdBlue in de tank starten deze vrachtwagens niet.

Hoewel de prijzen voor AdBlue ook in Nederland zijn geëxplodeerd, liet fabrikant Yara eerder weten dat de AdBluefabriek in Sluiskil nog draait en de levering in de Benelux niet in gevaar is.

Shell

Shell Nederland bevestigt dat leveranciers Yara, Greenchem en BASF hun productie hebben verminderd. ‘Yara en anderen zullen echter AdBlue blijven produceren en ons van AdBlue voorzien’, zegt de woordvoerder.

Lees ook: ‘Euro 6-trucks staan straks stil door AdBlue-tekort’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding