TLN in gesprek met ministerie om compensatie dure lng

Ondernemersrisico?

TLN gaat in gesprek met het ministerie over compensatie voor hoge lng-prijzen. De vraag is echter of dat kans van slagen heeft, want de overheid is niet happig op een teruggaafregeling voor een fossiele brandstof.

Eerder deze week berichtte deze krant over de gevolgen van de extreme prijsstijging van lng. Door de hoge aardgasprijzen, betalen vervoerders nu drie keer zo veel als een jaar geleden. TLN meldt dat het ‘signalen heeft ontvangen’ dat transportbedrijven daardoor niet meer rendabel kunnen ondernemen.

Volgens TLN is er behoefte aan een compensatieregeling, ‘zeker omdat gelet op de internationale ontwikkelingen verwacht mag worden dat de LNG-prijs voorlopig zeker niet omlaag zal gaan’.

Tegelijkertijd beseft de transportkoepel dat een tegemoetkoming in de kosten voor fossiele brandstoffen ‘in deze tijd van klimaatplannen voor overheden en politici een controversieel onderwerp vormt’.

Ondernemersrisico

Toch doet TLN onderzoek naar de situatie en treedt daarover de komende tijd in overleg met de desbetreffende departementen. De grote vraag is volgens de organisatie of er hier sprake is van normaal ondernemersrisico. ‘Het is niet stimulerend als bedrijven die op grond van het gevoerde milieubeleid van de overheid zijn overgestapt naar lng-trucks en nu alleen zelf zouden moeten opdraaien voor de consequenties.’

TLN waarschuwt ondernemers die de inzet van lng-trucks nog overwegen om nog eens goed na te denken. ‘Enerzijds omdat de CO2-reductie van lng-trucks beperkt is zolang er fossiele lng wordt getankt omdat bioLNG nog niet of nauwelijks beschikbaar is. Anderzijds omdat de business case voor het rijden op lng door deze extreme prijsstijging momenteel sterk onder druk staat.’

Duitsland

De lng-problematiek speelt in heel Europa. In Duitsland pleit branchevereniging DSLV ook voor maatregelen om gedupeerde ondernemers tegemoet te komen. Zo zouden vervoerders goedkope financiering moeten kunnen krijgen vanuit de Duitse staatsontwikkelingsbank KfW. Ook zouden er volgens de belangenorganisatie maatregelen moeten komen om de productie van bio-LNG op te schroeven.

Lees ook: Lng-transporteurs dupe van prijsexplosie aan de pomp

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

TLN in gesprek met ministerie om compensatie dure lng | NT

TLN in gesprek met ministerie om compensatie dure lng

Ondernemersrisico?

TLN gaat in gesprek met het ministerie over compensatie voor hoge lng-prijzen. De vraag is echter of dat kans van slagen heeft, want de overheid is niet happig op een teruggaafregeling voor een fossiele brandstof.

Eerder deze week berichtte deze krant over de gevolgen van de extreme prijsstijging van lng. Door de hoge aardgasprijzen, betalen vervoerders nu drie keer zo veel als een jaar geleden. TLN meldt dat het ‘signalen heeft ontvangen’ dat transportbedrijven daardoor niet meer rendabel kunnen ondernemen.

Volgens TLN is er behoefte aan een compensatieregeling, ‘zeker omdat gelet op de internationale ontwikkelingen verwacht mag worden dat de LNG-prijs voorlopig zeker niet omlaag zal gaan’.

Tegelijkertijd beseft de transportkoepel dat een tegemoetkoming in de kosten voor fossiele brandstoffen ‘in deze tijd van klimaatplannen voor overheden en politici een controversieel onderwerp vormt’.

Ondernemersrisico

Toch doet TLN onderzoek naar de situatie en treedt daarover de komende tijd in overleg met de desbetreffende departementen. De grote vraag is volgens de organisatie of er hier sprake is van normaal ondernemersrisico. ‘Het is niet stimulerend als bedrijven die op grond van het gevoerde milieubeleid van de overheid zijn overgestapt naar lng-trucks en nu alleen zelf zouden moeten opdraaien voor de consequenties.’

TLN waarschuwt ondernemers die de inzet van lng-trucks nog overwegen om nog eens goed na te denken. ‘Enerzijds omdat de CO2-reductie van lng-trucks beperkt is zolang er fossiele lng wordt getankt omdat bioLNG nog niet of nauwelijks beschikbaar is. Anderzijds omdat de business case voor het rijden op lng door deze extreme prijsstijging momenteel sterk onder druk staat.’

Duitsland

De lng-problematiek speelt in heel Europa. In Duitsland pleit branchevereniging DSLV ook voor maatregelen om gedupeerde ondernemers tegemoet te komen. Zo zouden vervoerders goedkope financiering moeten kunnen krijgen vanuit de Duitse staatsontwikkelingsbank KfW. Ook zouden er volgens de belangenorganisatie maatregelen moeten komen om de productie van bio-LNG op te schroeven.

Lees ook: Lng-transporteurs dupe van prijsexplosie aan de pomp

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement