De transportcommissie van het Duitse parlement had de bijeenkomst georganiseerd omdat ze vreest dat het tekort aan chauffeurs ‘het voortbestaan van de transportsector bedreigt’. Er staan in het land naar schatting 60.000 tot 80.000 vacatures voor truckers open en door de oorlog in Oekraïne wordt dat probleem alleen maar groter.

Volgens chauffeursvakbond Verdi zijn te lage salarissen de belangrijkste oorzaak voor het tekort. ‘Als de branche niet met een beter aanbod komt, zullen bedrijven steeds verder naar het Oosten moeten kijken om nog chauffeurs te vinden’, zei vakbondsbestuurder Ronny Keller.

De Verdi-voorman wees op het chauffeurstekort in Polen, dat ook steeds verder oploopt. Het werven van truckers in dat land is daardoor geen oplossing meer. Het is nu aan de werkgevers om de arbeidsvoorwaarden in Duitsland zelf te verbeteren, meent Keller.

4.000 euro per maand

De chauffeurslonen zijn in Duitsland door de krappe arbeidsmarkt echter al gestegen tot boven het cao-niveau, wierp Frank Huster van de logistieke brancheorganisatie DSLV tegen. Volgens Huster betalen transportbedrijven in de deelstaat Baden-Württemberg hun chauffeurs al een salaris van 4.000 euro per maand. Hij liet daarbij overigens onvermeld hoeveel uren een chauffeur moet werken om dat bedrag te verdienen. In andere delen van het land is de concurrentie minder hevig, waardoor de beloning lager is. Zo betalen transporteurs in Berlijn-Brandenburg rond de 2.000 euro per maand.

Volgens Huster is het grootste probleem niet de beloning, maar het gebrek aan populariteit van het chauffeursvak onder jongeren. ‘Zij willen liever influencer worden dan trucker’, zei hij. Het moet daarom gemakkelijker worden om chauffeurs vanuit het buitenland naar Duitsland te halen, aldus Huster.

Volgens transportkoepel BGL moet de erkenning van geschoolde vrachtwagenchauffeur van buiten de Europese Unie in Duitsland om die reden beter geregeld worden. Ook moeten zij gemakkelijker in Duitsland aan een rijbewijs kunnen komen, stelde BGL-voorman Dirk Engelhardt, die de Duitse regering verder een bureaucratische houding verwijt op het gebied van de opleiding tot trucker.

Filipijnse chauffeurs

Dit obstakel wordt ook ervaren door transportbedrijf Peine. Directeur Christoph Peine klaagde tijdens de hoorzitting over de moeilijkheden die hij ondervindt bij de inzet van een aantal Filipijnse chauffeurs. ‘Ik kan ze niet op de vrachtwagen krijgen omdat de bureaucratische hindernissen zo hoog zijn”, zei hij. Het gevolg is volgens Peine dat zijn vrachtwagens stil komen te staan.

Het salaris is volgens Peine niet het probleem. Door de schaarste zal elke chauffeur in de toekomst 4.000 euro per maand gaan verdienen, zo verwacht hij. ‘Maar dat helpt alleen als de arbeidsomstandigheden ook beter worden. Het is een groot probleem dat er onvoldoende parkeerplaatsen en voorzieningen zijn, en dat chauffeurs nog altijd zelf moeten laden en lossen.’

‘Die 4.000 euro is een bedrag waar ik nog nooit van gehoord heb’, zei beroepschauffeur Burkhard Taggert. Volgens Taggert liggen de salarissen eerder rond de 2.200 tot 2.400 euro. In sommige delen van het land wordt zelfs minder dan 2.000 euro betaald. Daardoor moeten chauffeurs ‘veel uren maken om überhaupt iets binnen te krijgen’.

Zwarte schapen

Het door Peine beschreven marktmechanisme functioneert niet, stelde ook Udo Skoppek van chauffeursorganisatie AIDT. Het probleem is volgens hem dat de Duitse overheid onvoldoende optreedt tegen bedrijven die geen eerlijke lonen betalen. Die ‘zwarte schapen’ moeten volgens hem uit de markt geweerd worden. ‘Alleen dan ontstaat er eerlijke concurrentie en daarmee een eerlijke beloning.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement