Van al deze diefstallen vond slechts 6,7% plaats op een parkeerplaats. In 2019 ging het nog om maar liefst 53.4% van de 12.259 meldingen. TAPA schrijft de afname toe aan ‘meer proactiviteit van transporteurs om hun toeleveringsketens te beschermen’. Transportbedrijven zouden sinds de coronacrisis bewuster zijn geworden van bescherming van hun goederen. Waar de ladingdiefstallen tegenwoordig dan wel plaatsvinden, meldt de organisatie niet.
Van de 10.698 ladingdiefstallen die tot nu toe in 2023 werden gemeld, werd zelfs minder dan 4,6% op een parkeerplaats speciaal voor vrachtwagens gepleegd. De data gaat niet over beveiligde truckparkings, volgens TAPA gebeuren daar ‘zeer weinig’ diefstallen. Ondanks de afname van diefstallen op onbeveiligde parkeerplaatsen, pleit TAPA voor uitbreiding van het aantal beveiligde parkeerplaatsen.
In Europa is een groot tekort aan goed beveiligde parkings. Er zijn ongeveer driehonderdduizend parkeerplaatsen voor vrachtwagens. Slechts zevenduizend daarvan zijn beveiligd, lang niet genoeg voor het Europese wagenpark. Naar schatting zoeken zo’n vierhonderdduizend vrachtwagenchauffeurs iedere nacht een plaats om te staan.
De EU heeft in september vorig jaar 250 miljoen euro uitgetrokken voor de aanleg van meer beveiligde truckparkings. Onlangs breidde Truckparking Venlo uit dankzij de subsidie.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?