We maken ons de meeste zorgen over die grote groep mkb-bedrijven. Die werken vaak al heel lang met een bepaald CMS (inhoudbeheersysteem, red.) of bepaalde boordcomputers waarbij veiligheid niet altijd de top of mind is. Als wij praten met ondernemers uit die categorie, dan hoor je nogal eens dat ze behoorlijk vertrouwen op hun IT-leveranciers. Dat geeft in veel gevallen een misplaatst gevoel van veiligheid, omdat IT-leveranciers evenmin altijd voorop lopen in digitale veiligheid. Dat is een van de redenen dat het ons zorgen baart. Het is best wel link omdat je ziet dat het een zich snel ontwikkelende vorm van criminaliteit is.
Je ziet bij financiële dienstverleners, zoals banken, dat die dit thema steeds meer gaan meenemen in de gesprekken met hun klanten. Een hack wordt op dit moment gezien als een van de grootste bedrijfsrisico’s die je kunt lopen.
Kleinere bedrijven denken vaak: ik ben niet interessant voor hackers. Terwijl elke organisatie interessant is. Als hackers ergens met minimale inspanning binnen kunnen komen en een idee kunnen krijgen van hoeveel geld er in jouw bedrijf omgaat en van wat je zou kunnen missen als ze de zaak dichtzetten, dan zullen ze niet aarzelen.
Onze boodschap naar onze achterban is dan ook: elk bedrijf is een potentieel doelwit voor hackers. En dat betekent dat de awareness van de transportsector echt omhoog moet. Daar werken wij zelf ook aan. We zijn aangesloten bij het programma Samen Digitaal Veilig. Dat is een platform met veel informatie en tools in de taal van de mkb’er. De grondgedachte daarvan is dat je met 20% maatregelen 80% verbetering kunt krijgen van je digitale veiligheid. Als je dat lukt, word je al een stuk minder interessant voor hackers.’
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?