Het doel van het project was om een dieseltrekker te ontwerpen die 100% zuiniger is dan modellen uit 2009. Fabrikant Daimler deed ook mee aan het programma met zijn Amerikaanse dochterbedrijf Freightliner, evenals Navistar, onderdeel van Traton, en motorbouwer Cummins. Alle deelnemers kregen elk 20 miljoen dollar van het Amerikaanse Department of Energy voor de uitvoering van het project.

134% zuiniger
Volvo claimt nu dat zijn supertruck maar liefst 134% zuiniger is geworden in vergelijking met zijn vrachtwagens uit 2009. Dat zou komen door een aerodynamischer ontwerp van de cabine, banden met minder weerstand en gebruik van lichtere materialen.
De aerodynamische vrachtwagen komt overigens niet op de markt, maar ‘klanten kunnen de SuperTruck 2-invloed terugvinden in de aandrijflijn van het Amerikaanse vlaggenschip, de VNL-lijn’, aldus Volvo. Tijdens de opvolger van het programma, Supertruck 3, gaan fabrikanten werken aan een aerodynamische vrachtwagen met elektrische aandrijflijn.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?