Dit artikel verder lezen?
Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.
Bent u al abonnee van NT ?
Vrachtwagenchauffeurs kunnen in de toekomst aan blauwe vlaggen zien of er op een parkeerplaats veilig gestopt en overnacht kan worden.
Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.
Een computer kan alleen maar goed plannen wanneer ie de juiste input krijgt van een mens
zeker 53% door planners ingevuld
Ons bedrijf heeft enige tijd geleden onder automatische inzetplanning bij een taxibedrijf. We hebben ondertussen een ander bedrijf gevonden wat meer handmatig plant.
Er zijn zoveel variabelen en onbekenden waar nog geen goede modellen voor ontwikkeld zijn dat de planning er te vaak en te veel naast zat. Daarnaast bleek het erg moeilijk te zijn om al afgegeven ritten te herevalueren als de omstandigheden veranderden.
Computers kunnen (veel) beter plannen dan mensen bij redelijk voorspelbare
Mooi verhaal van Dhr. Mes maar ik ben bang dat hij toch aan een aantal zaken voorbij gaat, namelijk:Openingstijden, rijtijdenwet, beperkingen hoogte, lengte etc.
Wees maar blij dat er nog veel in het hoofd van de planner zit anders werd er nog meer leeg gereden!
10 procent leegrijden i.p.v. 42 procent, jazeker in een communisme maar niet in een vrije markt economie.
Ik herinner me de toen geldende opmerking bij het intreden van de computor (HQ/KLM 1964 ?)
“shit in, is shit out”
De verzorging van de juiste input komt van de mens.
Erg actueel : LHR # 5
Computers kunnen vaak wel beter plannen. In elk geval wel sneller. Je zit helaas altijd met afwijkende maten. De computer kent alleen standaardmaten.
Geen idee gestemd maar mijn mening is dat de mens en de computer gezamelijk het beste plannen. Er zijn zaken welke alleen de mens kan voorvoelen en dit dan moet inbrengen om een zo optimaal mogelijke planning te krijgen.