‘Mystery incident’ containerschip CMA CGM nog steeds een mysterie

Containers overboord

Het containerschip ‘APL Vanda’ (14.000 teu), dat op de containerlijndienst French Asian Line 3 van CMA CGM momenteel onderweg is vanuit Azië naar Noord-Europa, is op de Indische Oceaan containers verloren, zo hebben enkele internationale maritieme media gehoord van verladers en expediteurs die lading op het schip hebben. Om hoeveel containers het gaat en wat er precies met het containerschip is gebeurd, blijft echter nog steeds onduidelijk in een zaak die de afgelopen week bekend kwam te staan als het ‘mystery incident’.

CMA CGM meldde vorige week donderdag, 7 juli, in een mededeling aan klanten dat de ‘APL Vanda’ vier dagen eerder een ‘onverwacht incident’ had meegemaakt. Ondanks verwoede pogingen van met name de Britse nieuwssite The Loadstar wilde de Franse rederij vervolgens geen informatie geven over wat er precies met het schip was gebeurd, waardoor de vraagtekens bij internationale scheepvaartmedia over het lot van het vaartuig almaar groeiden.

Duidelijk is in elk geval dat de ‘APL Vanda’ een flinke vertraging oploopt van zeker twee weken. In plaats van door te varen richting het Suezkanaal, gooide het schip twee dagen na CMA CGM’s klantenmededeling het anker uit nabij Djibouti, in de Golf van Aden. Op scheepvaart-trackingwebsites is te zien dat de ‘APL Vanda’ vandaag, vrijdag 15 juli,  uiteindelijk is aangemeerd in de haven van Djibouti, normaliter geen aanloophaven in de French Asian Line 3. Het vaartuig zou daar inspecties ondergaan.

In augustus staan aanlopen van het schip op het programma in Rotterdam, Antwerpen en Le Havre. De website Seatrade News citeert een verlader die van Evergreen, partner van CMA CGM in de Ocean Alliance, zegt te hebben gehoord dat Southampton, normaliter ook onderdeel van de dienst, al uit het vaarschema is geschrapt en dat de Britse lading straks in Rotterdam van boord gaat.

Maar hoeveel containers daarbij gemist zullen worden omdat ze in de Indische Oceaan zijn gevallen, blijft dus vooralsnog onduidelijk. Het gebied beleeft momenteel de jaarlijkse moessonperiode, een tijd met veel zware regenval, maar normaalgesproken kan het scheepvaartverkeer daar wel goed tegen.

‘Mystery incident’ containerschip CMA CGM nog steeds een mysterie | NT

‘Mystery incident’ containerschip CMA CGM nog steeds een mysterie

Containers overboord

Het containerschip ‘APL Vanda’ (14.000 teu), dat op de containerlijndienst French Asian Line 3 van CMA CGM momenteel onderweg is vanuit Azië naar Noord-Europa, is op de Indische Oceaan containers verloren, zo hebben enkele internationale maritieme media gehoord van verladers en expediteurs die lading op het schip hebben. Om hoeveel containers het gaat en wat er precies met het containerschip is gebeurd, blijft echter nog steeds onduidelijk in een zaak die de afgelopen week bekend kwam te staan als het ‘mystery incident’.

CMA CGM meldde vorige week donderdag, 7 juli, in een mededeling aan klanten dat de ‘APL Vanda’ vier dagen eerder een ‘onverwacht incident’ had meegemaakt. Ondanks verwoede pogingen van met name de Britse nieuwssite The Loadstar wilde de Franse rederij vervolgens geen informatie geven over wat er precies met het schip was gebeurd, waardoor de vraagtekens bij internationale scheepvaartmedia over het lot van het vaartuig almaar groeiden.

Duidelijk is in elk geval dat de ‘APL Vanda’ een flinke vertraging oploopt van zeker twee weken. In plaats van door te varen richting het Suezkanaal, gooide het schip twee dagen na CMA CGM’s klantenmededeling het anker uit nabij Djibouti, in de Golf van Aden. Op scheepvaart-trackingwebsites is te zien dat de ‘APL Vanda’ vandaag, vrijdag 15 juli,  uiteindelijk is aangemeerd in de haven van Djibouti, normaliter geen aanloophaven in de French Asian Line 3. Het vaartuig zou daar inspecties ondergaan.

In augustus staan aanlopen van het schip op het programma in Rotterdam, Antwerpen en Le Havre. De website Seatrade News citeert een verlader die van Evergreen, partner van CMA CGM in de Ocean Alliance, zegt te hebben gehoord dat Southampton, normaliter ook onderdeel van de dienst, al uit het vaarschema is geschrapt en dat de Britse lading straks in Rotterdam van boord gaat.

Maar hoeveel containers daarbij gemist zullen worden omdat ze in de Indische Oceaan zijn gevallen, blijft dus vooralsnog onduidelijk. Het gebied beleeft momenteel de jaarlijkse moessonperiode, een tijd met veel zware regenval, maar normaalgesproken kan het scheepvaartverkeer daar wel goed tegen.