Volgens de Britse krant Lloyd’s List zullen de tien ultra large container ships (ulcs), waarvan de eerste al eind volgend jaar in de vaart zou komen, gebouwd worden door Hyundai Heavy Industries.

De Korea Development Bank plaatste de order naar verluidt vorige vrijdag via het filiaal Korea Infrastructure Investments Asset Management Co (Kiamco). Evergreen neemt de megaschepen in langetermijncharter voor een bedrag van naar verluidt 50.000 dollar per dag en zal ze inzetten tussen het Verre Oosten en Noord-Europa, waar sinds kort wordt samengewerkt met de CKYH Green Alliance.

Die relatief lage huurprijs heeft te maken met het feit dat Kiamco de schepen goedkoop kan laten bouwen. Omdat er al een tijdje weinig nieuwe orders geplaatst werden, is de prijs voor een ulcs gezakt naar zo’n 115 miljoen dollar. Dat is ongeveer een derde minder dan de vraagprijs in 2008.

De voorzitter van Evergreen, Chang Yung-fa, heeft zich in het verleden verzet tegen plannen om schepen met een capaciteit van meer dan 8.000 teu in te zetten. Nu volgt hij toch het voorbeeld van bijna alle andere grote carriers, al worden de ulcs gehuurd en niet gekocht. Volgens de rederij is het logisch dat Evergreen het formaat van zijn schepen afstemt op dat van de partners.

Het orderboek van de Taiwanese rederij omvat behalve de tien gecharterde ulcs van 13.800 teu ook nog 35 eenheden van de nieuwe L-klasse (8.800 teu). Met 446.000 slots in aanbouw lijkt Evergreen op weg om terug groter te worden dan Hapag-Lloyd en Cosco en zo de vierde plaats in de top 20 van ’s werelds grootste containerrederijen te heroveren.

Wanneer de nieuwe schepen in de vaart komen, is het wel de bedoeling om de aflopende charters van een reeks schepen van 8.063 teu niet te vernieuwen.