Port of Moerdijk: synchromodale draaischijf van Europa

Brand Stories

Port of Moerdijk is dé logistieke draaischijf waarop intermodaal vervoer excelleert. Maar bedrijven in Moerdijk blinken ook steeds meer uit in value added logistics. Hoe wordt er samengewerkt in het havengebied en wat zijn de ambities voor de toekomst?

Port of Moerdijk
In deze editie van Brand Stories vertelt Port of Moerdijk zijn verhaal over samenwerkingen op het gebied van intermodaal vervoer en value added logistics. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Port of Moerdijk zorgt voor een klimaat waarin bedrijven worden gestimuleerd om hier niet alleen te vestigen, maar ook te groeien. Het netwerk binnen deze gemeenschap is heel waardevol, zeker voor startende bedrijven, om zichtbaarder en groter te worden. Arnoud Paans (Logistics Development Manager) van Schavemaker Logistics Solutions en Jacques Kleinkramer (Countrymanager Nederland) van Move Intermodal zijn hier het levende bewijs van.

Value added logistics

Beide bedrijven zijn sinds december vorig jaar gevestigd in Moerdijk. Schavemaker onderhoudt al bijna twee jaar een directe spoorverbinding tussen Moerdijk en het Poolse Wroclaw. De logistiek dienstverlener beschikt nu over een warehouse-oplossing waar zijn klanten behoefte aan hadden. Dit is voor het van oudsher transportbedrijf een nieuwe tak van sport. ‘Onder het mom van contractlogistiek willen we meerwaarde bieden.’ Het gaat niet alleen om een warehouse-oplossing, maar ook verdere dienstverlening, zoals het regelen van een zeevracht, of een deel van de customer service uit handen nemen. Eigenlijk alles om op te kunnen treden als ketenregisseur voor de klant.

Move richt zich voor 90% op intermodaal vervoer naar Spanje, Italië en Turkije. De spooraansluitingen en waterverbindingen zijn volgens Kleinkramer uitstekend in Moerdijk. De crossdock-loods (het ompakken van containers) van Move zorgt ervoor dat meer containers via CCT, met onder andere rederij A2B-online, verscheept kunnen worden. Het bedrijf richt zich op multimodale logistiek en biedt value added logistics aan, zoals omstickeren en ompakken.

Schavemaker Logistics Solutions
Vestiging Schavemaker Logistics Solutions in Moerdijk

Groeiambities

Annette van Ketel, commercieel manager logistiek van Port of Moerdijk, vertelt dat deze bedrijven al veel zaken deden met klanten in Moerdijk voordat zij hier gevestigd waren. Maar nu ze dichtbij hun klanten zijn, kunnen ze ‘kort op de bal spelen’.

Een nieuwe vestiging betekent nieuwe groeiambities. Schavemaker wil de verbinding vanuit Polen naar China verbeteren. ‘Op dit moment komen er al containers vanuit China aan in Polen, maar dit aantal willen we opschroeven door samenwerkingen aan te gaan met partijen in Moerdijk die ons helpen om volumes aan te boren die per trein vervoerd kunnen worden.’ De goederenstroom in Polen kan vervolgens doorgezet worden naar Moerdijk zodat dit een alternatief kan worden ten opzichte van zeevaart. Ook krijgt het bedrijf iedere dag aanvragen binnen van bedrijven die in Engeland gevestigd zijn en in Europa zaken willen blijven doen. Door de Brexit is dit lastiger geworden. Paans helpt deze bedrijven met opslag en distributie.

Directe verbindingen

De Brexit heeft ook Move geen windeieren gelegd. Kleinkramer: ‘Begeleid vervoer weet ons nu vaker te vinden. Zo komt een trekker met een trailer vanuit het oosten van Europa naar Moerdijk en crossdocken wij de lading in een container die vervolgens onbegeleid, via shortsea, naar Engeland wordt vervoerd.’ Vanwege de administratieve lasten bij het begeleid vervoer in het Verenigd Koninkrijk is onbegeleid vervoer naar deze bestemming meer in trek. Voor Move is de railverbinding van Moerdijk naar Geleen heel belangrijk, omdat vanuit Genk dagelijks een eigen trein vertrekt naar Italië en de aansluiting Geleen-Genk kort is. Maar ook vanuit Geleen rijdt er dagelijks een trein naar Busto, Italië.

Kleinkramer zou op termijn ook wel een rechtstreekse verbinding willen van Moerdijk naar Spanje, zoals er nu ook een dagelijkse trein vanaf Moerdijk naar Segrate, Italië, rijdt. Door de nieuwe treinverbinding Moerdijk-Antwerpen is het nu ook mogelijk om vanaf Moerdijk via Antwerpen Barcelona en Italië te bereiken. Kleinkramer is ambitieus: ‘Wat mij betreft is de volgende stap een directe verbinding met Spanje.’ Schavemaker wil, nu de recent opgezette verbinding naar Antwerpen er is, ook meer gebruik maken van de directe schakel om via deze route nieuwe kansen te pakken.

Move Intermodal
Containers Move Intermodal worden op de trein gezet

Thuis

Van Ketel vindt het mooi te zien dat concullega’s Schavemaker en Move volumes bundelen op de treinen in Moerdijk. Ze zetten een andere kleur container op dezelfde trein, maar zitten elkaar zeker niet in de weg. Schavemaker is met name sterk in het vervoer van west naar oost en Move van noord naar zuid in Europa. Beide partijen werkten al veel samen met klanten die in de hubfunctie van Moerdijk bijeenkomen: van shortsea direct door op het spoor. Daarnaast bedient Move al veel klanten op Moerdijk, van de staaljongens tot de chemie. Ook Schavemaker voelt zich helemaal thuis in het Moerdijkse.

Paans: ‘De overburen Vepco doen voor ons een heel stuk van de trucking hier op het haven- en industrieterrein.’ Zo breiden Move en Schavemaker hun netwerken in Moerdijk steeds meer uit. Volgens Kleinkramer is Port of Moerdijk een logistieke draaischijf voor intermodale vervoerders. ‘Nu we samen gevestigd zijn in Moerdijk kunnen we onze samenwerking nog meer versterken.’ Paans wil die samenwerking vormgeven door bijvoorbeeld meer rechtstreekse verbindingen vanuit Moerdijk voor elkaar te krijgen ‘Kunnen we de frequentie naar bepaalde bestemmingen opvoeren? Als we hier samen over nadenken kunnen we er ook samen profijt van hebben.’

Samenwerken

Kleinkramer benadrukt dat modal shift echt noodzakelijk is, omdat logistiek blijft groeien, en om verduurzaming een boost te geven. In vergelijking met een vrachtauto kunnen er zoveel meer containers op een trein of binnenvaartschip. Paans beaamt de noodzaak en vindt dat Moerdijk ideaal gelegen is voor intermodaal vervoer. ‘Moerdijk ligt dichtbij het water, heeft een goede spoorverbinding en is uitstekend bereikbaar via de snelwegen.’ Moerdijk is de laatste jaren aanzienlijk gegroeid en met het nieuwe Logistiek Park Moerdijk erbij neemt de groei alleen maar meer toe. Dit is een kwestie van samenwerken: Port of Moerdijk heeft marktpartijen nodig om door te ontwikkelen en andersom.

Dit verhaal is aan u verteld door Port of Moerdijk

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

Port of Moerdijk: synchromodale draaischijf van Europa | NT

Port of Moerdijk: synchromodale draaischijf van Europa

Brand Stories

Port of Moerdijk is dé logistieke draaischijf waarop intermodaal vervoer excelleert. Maar bedrijven in Moerdijk blinken ook steeds meer uit in value added logistics. Hoe wordt er samengewerkt in het havengebied en wat zijn de ambities voor de toekomst?

Port of Moerdijk
In deze editie van Brand Stories vertelt Port of Moerdijk zijn verhaal over samenwerkingen op het gebied van intermodaal vervoer en value added logistics. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Port of Moerdijk zorgt voor een klimaat waarin bedrijven worden gestimuleerd om hier niet alleen te vestigen, maar ook te groeien. Het netwerk binnen deze gemeenschap is heel waardevol, zeker voor startende bedrijven, om zichtbaarder en groter te worden. Arnoud Paans (Logistics Development Manager) van Schavemaker Logistics Solutions en Jacques Kleinkramer (Countrymanager Nederland) van Move Intermodal zijn hier het levende bewijs van.

Value added logistics

Beide bedrijven zijn sinds december vorig jaar gevestigd in Moerdijk. Schavemaker onderhoudt al bijna twee jaar een directe spoorverbinding tussen Moerdijk en het Poolse Wroclaw. De logistiek dienstverlener beschikt nu over een warehouse-oplossing waar zijn klanten behoefte aan hadden. Dit is voor het van oudsher transportbedrijf een nieuwe tak van sport. ‘Onder het mom van contractlogistiek willen we meerwaarde bieden.’ Het gaat niet alleen om een warehouse-oplossing, maar ook verdere dienstverlening, zoals het regelen van een zeevracht, of een deel van de customer service uit handen nemen. Eigenlijk alles om op te kunnen treden als ketenregisseur voor de klant.

Move richt zich voor 90% op intermodaal vervoer naar Spanje, Italië en Turkije. De spooraansluitingen en waterverbindingen zijn volgens Kleinkramer uitstekend in Moerdijk. De crossdock-loods (het ompakken van containers) van Move zorgt ervoor dat meer containers via CCT, met onder andere rederij A2B-online, verscheept kunnen worden. Het bedrijf richt zich op multimodale logistiek en biedt value added logistics aan, zoals omstickeren en ompakken.

Schavemaker Logistics Solutions
Vestiging Schavemaker Logistics Solutions in Moerdijk

Groeiambities

Annette van Ketel, commercieel manager logistiek van Port of Moerdijk, vertelt dat deze bedrijven al veel zaken deden met klanten in Moerdijk voordat zij hier gevestigd waren. Maar nu ze dichtbij hun klanten zijn, kunnen ze ‘kort op de bal spelen’.

Een nieuwe vestiging betekent nieuwe groeiambities. Schavemaker wil de verbinding vanuit Polen naar China verbeteren. ‘Op dit moment komen er al containers vanuit China aan in Polen, maar dit aantal willen we opschroeven door samenwerkingen aan te gaan met partijen in Moerdijk die ons helpen om volumes aan te boren die per trein vervoerd kunnen worden.’ De goederenstroom in Polen kan vervolgens doorgezet worden naar Moerdijk zodat dit een alternatief kan worden ten opzichte van zeevaart. Ook krijgt het bedrijf iedere dag aanvragen binnen van bedrijven die in Engeland gevestigd zijn en in Europa zaken willen blijven doen. Door de Brexit is dit lastiger geworden. Paans helpt deze bedrijven met opslag en distributie.

Directe verbindingen

De Brexit heeft ook Move geen windeieren gelegd. Kleinkramer: ‘Begeleid vervoer weet ons nu vaker te vinden. Zo komt een trekker met een trailer vanuit het oosten van Europa naar Moerdijk en crossdocken wij de lading in een container die vervolgens onbegeleid, via shortsea, naar Engeland wordt vervoerd.’ Vanwege de administratieve lasten bij het begeleid vervoer in het Verenigd Koninkrijk is onbegeleid vervoer naar deze bestemming meer in trek. Voor Move is de railverbinding van Moerdijk naar Geleen heel belangrijk, omdat vanuit Genk dagelijks een eigen trein vertrekt naar Italië en de aansluiting Geleen-Genk kort is. Maar ook vanuit Geleen rijdt er dagelijks een trein naar Busto, Italië.

Kleinkramer zou op termijn ook wel een rechtstreekse verbinding willen van Moerdijk naar Spanje, zoals er nu ook een dagelijkse trein vanaf Moerdijk naar Segrate, Italië, rijdt. Door de nieuwe treinverbinding Moerdijk-Antwerpen is het nu ook mogelijk om vanaf Moerdijk via Antwerpen Barcelona en Italië te bereiken. Kleinkramer is ambitieus: ‘Wat mij betreft is de volgende stap een directe verbinding met Spanje.’ Schavemaker wil, nu de recent opgezette verbinding naar Antwerpen er is, ook meer gebruik maken van de directe schakel om via deze route nieuwe kansen te pakken.

Move Intermodal
Containers Move Intermodal worden op de trein gezet

Thuis

Van Ketel vindt het mooi te zien dat concullega’s Schavemaker en Move volumes bundelen op de treinen in Moerdijk. Ze zetten een andere kleur container op dezelfde trein, maar zitten elkaar zeker niet in de weg. Schavemaker is met name sterk in het vervoer van west naar oost en Move van noord naar zuid in Europa. Beide partijen werkten al veel samen met klanten die in de hubfunctie van Moerdijk bijeenkomen: van shortsea direct door op het spoor. Daarnaast bedient Move al veel klanten op Moerdijk, van de staaljongens tot de chemie. Ook Schavemaker voelt zich helemaal thuis in het Moerdijkse.

Paans: ‘De overburen Vepco doen voor ons een heel stuk van de trucking hier op het haven- en industrieterrein.’ Zo breiden Move en Schavemaker hun netwerken in Moerdijk steeds meer uit. Volgens Kleinkramer is Port of Moerdijk een logistieke draaischijf voor intermodale vervoerders. ‘Nu we samen gevestigd zijn in Moerdijk kunnen we onze samenwerking nog meer versterken.’ Paans wil die samenwerking vormgeven door bijvoorbeeld meer rechtstreekse verbindingen vanuit Moerdijk voor elkaar te krijgen ‘Kunnen we de frequentie naar bepaalde bestemmingen opvoeren? Als we hier samen over nadenken kunnen we er ook samen profijt van hebben.’

Samenwerken

Kleinkramer benadrukt dat modal shift echt noodzakelijk is, omdat logistiek blijft groeien, en om verduurzaming een boost te geven. In vergelijking met een vrachtauto kunnen er zoveel meer containers op een trein of binnenvaartschip. Paans beaamt de noodzaak en vindt dat Moerdijk ideaal gelegen is voor intermodaal vervoer. ‘Moerdijk ligt dichtbij het water, heeft een goede spoorverbinding en is uitstekend bereikbaar via de snelwegen.’ Moerdijk is de laatste jaren aanzienlijk gegroeid en met het nieuwe Logistiek Park Moerdijk erbij neemt de groei alleen maar meer toe. Dit is een kwestie van samenwerken: Port of Moerdijk heeft marktpartijen nodig om door te ontwikkelen en andersom.

Dit verhaal is aan u verteld door Port of Moerdijk

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.