Zuidwest Logistiek: ‘Schades fors gedaald doordat chauffeurs minder zijn gaan werken’

Brand Stories

In deze tijd van personeelstekort kan een hoog ziekteverzuim of schade aan een voertuig voor een transportbedrijf funest zijn voor de operatie. Maar hoe zorg je ervoor dat mensen minder vaak ziek zijn of minder vaak schade rijden? ‘Door al onze chauffeurs minder te laten werken’, vertelt Jan Willem van der Voorden, directeur Zuidwest Logistiek.

Charley Huizinga en Jan Willem van der Voorden. Foto: NT
In deze editie van Brand Stories vertelt VLC & Partners over de manier waarop zij transporteurs helpen het aantal schades te verminderen. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Van der Voorden is enkele jaren geleden samen met Westenburg Risicomanagers Transport, onderdeel van VLC & Partners, een traject gestart om de werk-privébalans van de chauffeurs te verbeteren en schades te beperken.

Zuidwest Logistiek rijdt met 25 trucks met name winkel- en nachtdistributie en spoedritten. Daarnaast heeft de transporteur 30 koeriersbussen, die door heel Europa hun klanten bedienen. In totaal zijn er ruim 100 chauffeurs in dienst.

Werk-privébalans

Van der Voorden: ‘In 2018 heb ik het personeelsbeleid naar me toe getrokken. De werk-privébalans staat nu voorop bij Zuidwest Logistiek. Vroeger was het normaal dat chauffeurs 70 uur per week achter het stuur zaten. Nu kijken we samen met de chauffeur of hij het financieel ook redt met 40 uur. De meesten van onze chauffeurs werken tegenwoordig vier dagen. Daardoor is zowel het verzuim als het aantal schades fors gedaald. Ze kunnen nu aandacht hebben voor het thuisfront. Als daar de basis goed is, gaat het op het werk ook goed.’

Iedere planner weet dat wanneer er een chauffeur ziek is, de rest harder moet werken om het verlies op te vangen. ‘Dat heeft een negatieve invloed op de sfeer binnen een team. Het risico is dat het dan ook te veel wordt voor de andere collega’s. Ze zitten misschien chagrijnig in de auto, rijden wellicht te hard en veroorzaken zo op hun beurt ook nog eens schade’, weet Charley Huizinga, risicomanager transport bij Westenburg. Hij verzorgt namens Westenburg het totale verzekeringspakket, waaronder de voertuig- en verzuimverzekering van Zuidwest Logistiek.

De wereld is veranderd en het personeelsbeleid moet daarin mee, beseft Van der Voorden. ‘Vroeger was het gebruikelijker dat alleen de man werkte en moest hij veel uren draaien om zijn gezin te onderhouden. Maar tegenwoordig zie je dat beide partners werken en de man op zijn beurt meehelpt in het huishouden en met de kinderen. Een vrije dag of een papadag is nu heel normaal. Waarom zou je 70 uur moeten werken? Bovendien is het belastingtechnisch zo geregeld dat het interessanter is minder uren te draaien.’

Tekst gaat verder onder de foto.

Bij Zuidwest Logistiek werken chauffeurs maximaal 45 uur per week, wat heeft geleid tot een aanzienlijke daling van de schades. Foto: Zuidwest Logistiek

Werkweken

Veel logistieke bedrijven hebben tegenwoordig te kampen met een personeelstekort. Zuidwest Logistiek heeft daar echter geen last van, vertelt Van der Voorden. ‘Wij hebben zelfs voldoende aanwas. In 2018 hebben we echt een goede zet gedaan door de werkweken voor iedereen te verkorten naar normale proporties. Want weken van 70 uur is niet goed voor de mensen en ook niet goed voor ons als werkgever. Naast het risico op verzuim zijn overuren ook nog eens een stuk duurder. En als er dan iemand wegvalt, heb je opeens een probleem voor 70 uur in plaats van 40 uur.’

Overigens duurde het wel een aantal jaar voordat iedereen terug was in uren, want de chauffeurs waren gewend aan een bepaald bedrag op hun salarisstrook. ‘Daarom hebben we de verhogingen in de CAO Beroepsgoederenvervoer van de afgelopen jaren gebruikt om de werkweken af te bouwen. Doelstelling is dat mensen maximaal tussen de 40 en 45 uur werken. We zijn daarover in gesprek gegaan met de medewerkers en eigenlijk wilde vrijwel iedereen daarin mee.’

‘Het verzuimpercentage is sindsdien flink gedaald, we zitten nu op bijna nul procent. Terwijl we in 2018 nog op bijna 10% verzuim zaten. Onderdeel van het proces is ook dat we onze werknemers financieel coachen met een luisterend oor. Daarmee ben je het verzuim voor. Bovendien hebben we al een tijdje helemaal geen verloop.’

Weinig voertuigschades

Huizinga: ‘Vanuit Westenburg werken we met een groot gespecialiseerd team dat zich enkel op de transport- en logistieksector richt. Daardoor is er altijd voldoende kennis aanwezig om ontstane schades op een goede manier te behandelen. Een ongelukje kan altijd gebeuren. Maar we zien wel dat bedrijven als Zuidwest Logistiek, die aandacht hebben voor hun personeel, er heel goed uitspringen. Niet alleen als het gaat om verzuim, we zien het ook terug in het lage aantal voertuigschades, dat de afgelopen jaren nog flink is afgenomen.’

‘Naast het feit dat het lage aantal voertuigschades mede door een effectief verzuimbeleid verder is afgenomen, zijn we ook in de opstartfase van een schadepreventietraject. Hierbij helpen wij Zuidwest Logistiek om met schade-analyses mogelijke pijnpunten te signaleren. Zij kunnen hier dan met hun medewerkers over in gesprek met als doel om toekomstige schades nog verder terug te dringen’, vertelt Charley Huizinga.

VLC & Partners is dé Nederlandse adviseur voor risicomanagement, private insurance, verzuim en pensioen voor bedrijven, ondernemers en welgestelde particulieren. Samen met Westenburg Risicomanagers Transport is VLC & Partners al generaties lang de vertrouwde en persoonlijke adviseur voor de transport- en logistieksector met een totaaladvies: van complexe werknemersoplossingen tot schadeverzekeringen. Daarbij ligt de focus op het verkennen, het voorkomen en – waar nodig – het verzekeren van risico’s.

Dit verhaal is aan u verteld door VLC & Partners.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact op.

Zuidwest Logistiek: ‘Schades fors gedaald doordat chauffeurs minder zijn gaan werken’ | NT

Zuidwest Logistiek: ‘Schades fors gedaald doordat chauffeurs minder zijn gaan werken’

Brand Stories

In deze tijd van personeelstekort kan een hoog ziekteverzuim of schade aan een voertuig voor een transportbedrijf funest zijn voor de operatie. Maar hoe zorg je ervoor dat mensen minder vaak ziek zijn of minder vaak schade rijden? ‘Door al onze chauffeurs minder te laten werken’, vertelt Jan Willem van der Voorden, directeur Zuidwest Logistiek.

Charley Huizinga en Jan Willem van der Voorden. Foto: NT
In deze editie van Brand Stories vertelt VLC & Partners over de manier waarop zij transporteurs helpen het aantal schades te verminderen. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Van der Voorden is enkele jaren geleden samen met Westenburg Risicomanagers Transport, onderdeel van VLC & Partners, een traject gestart om de werk-privébalans van de chauffeurs te verbeteren en schades te beperken.

Zuidwest Logistiek rijdt met 25 trucks met name winkel- en nachtdistributie en spoedritten. Daarnaast heeft de transporteur 30 koeriersbussen, die door heel Europa hun klanten bedienen. In totaal zijn er ruim 100 chauffeurs in dienst.

Werk-privébalans

Van der Voorden: ‘In 2018 heb ik het personeelsbeleid naar me toe getrokken. De werk-privébalans staat nu voorop bij Zuidwest Logistiek. Vroeger was het normaal dat chauffeurs 70 uur per week achter het stuur zaten. Nu kijken we samen met de chauffeur of hij het financieel ook redt met 40 uur. De meesten van onze chauffeurs werken tegenwoordig vier dagen. Daardoor is zowel het verzuim als het aantal schades fors gedaald. Ze kunnen nu aandacht hebben voor het thuisfront. Als daar de basis goed is, gaat het op het werk ook goed.’

Iedere planner weet dat wanneer er een chauffeur ziek is, de rest harder moet werken om het verlies op te vangen. ‘Dat heeft een negatieve invloed op de sfeer binnen een team. Het risico is dat het dan ook te veel wordt voor de andere collega’s. Ze zitten misschien chagrijnig in de auto, rijden wellicht te hard en veroorzaken zo op hun beurt ook nog eens schade’, weet Charley Huizinga, risicomanager transport bij Westenburg. Hij verzorgt namens Westenburg het totale verzekeringspakket, waaronder de voertuig- en verzuimverzekering van Zuidwest Logistiek.

De wereld is veranderd en het personeelsbeleid moet daarin mee, beseft Van der Voorden. ‘Vroeger was het gebruikelijker dat alleen de man werkte en moest hij veel uren draaien om zijn gezin te onderhouden. Maar tegenwoordig zie je dat beide partners werken en de man op zijn beurt meehelpt in het huishouden en met de kinderen. Een vrije dag of een papadag is nu heel normaal. Waarom zou je 70 uur moeten werken? Bovendien is het belastingtechnisch zo geregeld dat het interessanter is minder uren te draaien.’

Tekst gaat verder onder de foto.

Bij Zuidwest Logistiek werken chauffeurs maximaal 45 uur per week, wat heeft geleid tot een aanzienlijke daling van de schades. Foto: Zuidwest Logistiek

Werkweken

Veel logistieke bedrijven hebben tegenwoordig te kampen met een personeelstekort. Zuidwest Logistiek heeft daar echter geen last van, vertelt Van der Voorden. ‘Wij hebben zelfs voldoende aanwas. In 2018 hebben we echt een goede zet gedaan door de werkweken voor iedereen te verkorten naar normale proporties. Want weken van 70 uur is niet goed voor de mensen en ook niet goed voor ons als werkgever. Naast het risico op verzuim zijn overuren ook nog eens een stuk duurder. En als er dan iemand wegvalt, heb je opeens een probleem voor 70 uur in plaats van 40 uur.’

Overigens duurde het wel een aantal jaar voordat iedereen terug was in uren, want de chauffeurs waren gewend aan een bepaald bedrag op hun salarisstrook. ‘Daarom hebben we de verhogingen in de CAO Beroepsgoederenvervoer van de afgelopen jaren gebruikt om de werkweken af te bouwen. Doelstelling is dat mensen maximaal tussen de 40 en 45 uur werken. We zijn daarover in gesprek gegaan met de medewerkers en eigenlijk wilde vrijwel iedereen daarin mee.’

‘Het verzuimpercentage is sindsdien flink gedaald, we zitten nu op bijna nul procent. Terwijl we in 2018 nog op bijna 10% verzuim zaten. Onderdeel van het proces is ook dat we onze werknemers financieel coachen met een luisterend oor. Daarmee ben je het verzuim voor. Bovendien hebben we al een tijdje helemaal geen verloop.’

Weinig voertuigschades

Huizinga: ‘Vanuit Westenburg werken we met een groot gespecialiseerd team dat zich enkel op de transport- en logistieksector richt. Daardoor is er altijd voldoende kennis aanwezig om ontstane schades op een goede manier te behandelen. Een ongelukje kan altijd gebeuren. Maar we zien wel dat bedrijven als Zuidwest Logistiek, die aandacht hebben voor hun personeel, er heel goed uitspringen. Niet alleen als het gaat om verzuim, we zien het ook terug in het lage aantal voertuigschades, dat de afgelopen jaren nog flink is afgenomen.’

‘Naast het feit dat het lage aantal voertuigschades mede door een effectief verzuimbeleid verder is afgenomen, zijn we ook in de opstartfase van een schadepreventietraject. Hierbij helpen wij Zuidwest Logistiek om met schade-analyses mogelijke pijnpunten te signaleren. Zij kunnen hier dan met hun medewerkers over in gesprek met als doel om toekomstige schades nog verder terug te dringen’, vertelt Charley Huizinga.

VLC & Partners is dé Nederlandse adviseur voor risicomanagement, private insurance, verzuim en pensioen voor bedrijven, ondernemers en welgestelde particulieren. Samen met Westenburg Risicomanagers Transport is VLC & Partners al generaties lang de vertrouwde en persoonlijke adviseur voor de transport- en logistieksector met een totaaladvies: van complexe werknemersoplossingen tot schadeverzekeringen. Daarbij ligt de focus op het verkennen, het voorkomen en – waar nodig – het verzekeren van risico’s.

Dit verhaal is aan u verteld door VLC & Partners.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact op.