Met data slimmer de wereld over via Flexport

Brand Stories

Zendingen slimmer en betrouwbaarder over de wereld sturen. Het is een wens van veel exporterende bedrijven die hun klanten optimaal willen bedienen. Belangrijk daarbij is dat logistieke data voorhanden zijn, maar die zijn voor de meeste bedrijven moeilijk te verzamelen. ADJ Group, gespecialiseerd in licht en geluid voor entertainment, zocht een partner om die doelen te bereiken en vond die in Flexport.

Foto: Shutterstock
In deze editie van Brand Stories vertelt Flexport over de manier waarop zij supply chain managers voorziet van data. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Transparantie in de keten en betere, betrouwbare informatie over leveringen. Het zijn in deze roerige tijden in de wereld begrippen die steeds belangrijker worden. Bedrijven zoeken dan ook naar mogelijkheden om transparantie en betrouwbaarheid te realiseren. Zo zijn er steeds meer freight forwarders die een platform aanbieden om bedrijven bij deze wensen te helpen. Een van de snelst groeiende partijen is Flexport, dat sinds vijf jaar actief is in de Europese Unie.

Volgens Martijn Pietersma, account executive, onderscheidt het bedrijf zich in de manier hoe het omgaat met data. ‘In veel gesprekken gaat het over het platform en hoe dat eruitziet. Maar dan gaat het meestal over de interface, terwijl wat erachter zit veel belangrijker is. Onze missie is om handel makkelijk uitvoerbaar te maken voor iedereen. Daarom creëren wij aan de achterkant van het platform een netwerk van importeurs en exporteurs, en een netwerk van data. Zie het als LinkedIn; hoe meer mensen het gebruiken, hoe beter het werkt.’

Data als basis

Dankzij alle data kan Flexport supply chain managers beter informeren, zegt Pietersma. ‘Data is onze basis. Doordat wij alle data via een heldere structuur ontsluiten, kunnen we er ontzettend veel uithalen. Maar uiteindelijk is het belangrijk wat je met alle data doet en hoe je het vormgeeft. Wat we zagen was dat als er een afwijking was in een transactie, deze informatie al drie keer handmatig was aangepast. Een menselijke fout is daarbij zo gemaakt, waardoor informatie niet of onvolledig wordt doorgegeven. Wij zorgen dat alles centraal wordt opgeslagen, waardoor dat niet meer kan gebeuren’, aldus Pietersma.

De klanten die aansluiten bij Flexport zijn erg verschillend, schetst hij. Wat voor ons belangrijk is, is dat we klanten kunnen helpen bij hun doelen. Daarover gaan we al vroeg in gesprek. Wij willen vooral klanten helpen ze grijze haren te besparen. Ook bedrijven die nog niet volledig gedigitaliseerd zijn of alles via e-mail regelen, zijn welkom. Wij helpen ze dan om stappen te zetten, zodat ook zij onze data kunnen gebruiken als hulp.’

Entertainment

Een van de bedrijven die op zoek was naar meer informatie over zijn zendingen is ADJ Group, gespecialiseerd in licht en geluid voor entertainment. ‘Wij zijn sinds 2020 in gesprek met Flexport, maar door de coronacrisis werd onze branche hard geraakt. De hele entertainmentindustrie was nagenoeg gesloten’, vertelt Marcel Brull, verantwoordelijk voor de operationele inkoop bij de ADJ Group. ‘We hebben de crisis gelukkig goed doorstaan, maar de gesprekken met Flexport lagen wel stil. Eind vorig jaar, toen de wereld weer meer openging, hebben we wat eerste testzendingen gedaan. Dat beviel zo goed dat we de eerste shipments inmiddels hebben gehad. In het verleden hadden we veel minder informatie over de leveringen. Nu hebben we alle informatie die we nodig hebben. Zo kunnen we bijvoorbeeld via het productnummer zendingen opzoeken.’

Al voor de coronacrisis wilde ADJ Group overstappen op een slimmer systeem. Brull: ‘Tijdens die crisis merkten we nog meer dan voorheen hoe belangrijk communicatie is. Dat is iets wat Flexport goed heeft geregeld. Het is niet meer nodig om over elke zending te bellen of te mailen. We zien in één oogopslag hoe het ervoor staat. Bovendien kunnen andere afdelingen aanhaken, zodat er een centrale plek ontstaat waar alles is te vinden. Het niet meer heen en weer bellen en mailen scheelt ons heel veel tijd. We kunnen makkelijk rapporten en analyses maken. De volgende stap is, wat ons betreft, het verder integreren van Flexport in onze systemen door gebruik te maken van een API. Dan kunnen we nog sneller en slimmer werken.’

Uiteraard heeft Brull ook naar andere partijen gekeken. ‘Maar die waren digitaal nog niet zo doorontwikkeld. Prijs is een belangrijke drijfveer, maar zeker niet de enige. Service en communicatie komen daar snel achteraan. Veranderingen in levertijden, onrust in de wereld en snelle prijsverhogingen geven onzekerheid. Als we de communicatie verkorten, scheelt dat tijd’, aldus Brull.

Snel schakelen

De wereldwijde verstoringen door de coronacrisis en de oorlog in Oekraïne bezorgen menig bedrijf hoofdbrekens. ‘Dankzij alle data kunnen wij onze klanten helpen om snel te schakelen’, legt Pietersma van Flexport uit. ‘Dat kan gaan om het vervoeren tegen een zo laag mogelijke prijs of juist het veranderen van modaliteit. Het is maar net wat de klant wil.’

Flexport heeft zelf ook diverse diensten, waaronder een lucht- vrachtdienst, opgezet om klanten te ondersteunen, zeker in coronatijd. Er wordt bijvoorbeeld meerdere keren per week van China naar Europa gevlogen. ‘Zo vliegen we sinds kort op Maastricht Airport, omdat de congestie daar laag is. Omdat we al die data hebben, kunnen we gerichte keuzes maken’, aldus Pietersma.

Betrouwbare levertijden is voor Brull erg belangrijk. ‘Wij maken afspraken met onze klanten en dan wil je zeker weten dat het product er is. Door alle data van Flexport kunnen we een goede, betrouwbare prognose geven en hebben we inzicht in wanneer we moeten bestellen. Over de hele wereld verzenden wij 2500 producten, dus dat is een enorme uitdaging. Maar dat maakt mijn werk zo leuk.’

Beslissing

Volgens Pietersma is dat precies waar de data voor gebruikt moeten worden. ‘Je beslissingen aanpassen op basis van data, dat is belangrijk. Als je weet dat tussen het plaatsen van een order en levering een bepaalde tijd zit, kun je daarop sturen. Doordat je ook verschillende afdelingen op het platform kunt aansluiten, is het managen van klanten een stuk makkelijker.’

Als het aan Pietersma ligt, wordt dat managen nog makkelijker. ‘We zijn druk bezig met het ontwikkelen van meer diensten, zoals Flexport Capital, waarbij we bijvoorbeeld betalingstermijn en tegen een kleine fee verlengen. Vrachtkosten zijn namelijk een forse post, en met langere levertijden kan deze dienst bedrijven flink helpen om werkkapitaal te optimaliseren. Daarnaast gaan we door met het ontwikkelen van onze API, waardoor we nog beter integreren met bestaande ERP-systemen en de communicatie nog efficiënter verloopt.’

Dit verhaal is aan u verteld door Flexport en verscheen eerder in het magazine van Evofenedex.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

Met data slimmer de wereld over via Flexport | NT

Met data slimmer de wereld over via Flexport

Brand Stories

Zendingen slimmer en betrouwbaarder over de wereld sturen. Het is een wens van veel exporterende bedrijven die hun klanten optimaal willen bedienen. Belangrijk daarbij is dat logistieke data voorhanden zijn, maar die zijn voor de meeste bedrijven moeilijk te verzamelen. ADJ Group, gespecialiseerd in licht en geluid voor entertainment, zocht een partner om die doelen te bereiken en vond die in Flexport.

Foto: Shutterstock
In deze editie van Brand Stories vertelt Flexport over de manier waarop zij supply chain managers voorziet van data. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Transparantie in de keten en betere, betrouwbare informatie over leveringen. Het zijn in deze roerige tijden in de wereld begrippen die steeds belangrijker worden. Bedrijven zoeken dan ook naar mogelijkheden om transparantie en betrouwbaarheid te realiseren. Zo zijn er steeds meer freight forwarders die een platform aanbieden om bedrijven bij deze wensen te helpen. Een van de snelst groeiende partijen is Flexport, dat sinds vijf jaar actief is in de Europese Unie.

Volgens Martijn Pietersma, account executive, onderscheidt het bedrijf zich in de manier hoe het omgaat met data. ‘In veel gesprekken gaat het over het platform en hoe dat eruitziet. Maar dan gaat het meestal over de interface, terwijl wat erachter zit veel belangrijker is. Onze missie is om handel makkelijk uitvoerbaar te maken voor iedereen. Daarom creëren wij aan de achterkant van het platform een netwerk van importeurs en exporteurs, en een netwerk van data. Zie het als LinkedIn; hoe meer mensen het gebruiken, hoe beter het werkt.’

Data als basis

Dankzij alle data kan Flexport supply chain managers beter informeren, zegt Pietersma. ‘Data is onze basis. Doordat wij alle data via een heldere structuur ontsluiten, kunnen we er ontzettend veel uithalen. Maar uiteindelijk is het belangrijk wat je met alle data doet en hoe je het vormgeeft. Wat we zagen was dat als er een afwijking was in een transactie, deze informatie al drie keer handmatig was aangepast. Een menselijke fout is daarbij zo gemaakt, waardoor informatie niet of onvolledig wordt doorgegeven. Wij zorgen dat alles centraal wordt opgeslagen, waardoor dat niet meer kan gebeuren’, aldus Pietersma.

De klanten die aansluiten bij Flexport zijn erg verschillend, schetst hij. Wat voor ons belangrijk is, is dat we klanten kunnen helpen bij hun doelen. Daarover gaan we al vroeg in gesprek. Wij willen vooral klanten helpen ze grijze haren te besparen. Ook bedrijven die nog niet volledig gedigitaliseerd zijn of alles via e-mail regelen, zijn welkom. Wij helpen ze dan om stappen te zetten, zodat ook zij onze data kunnen gebruiken als hulp.’

Entertainment

Een van de bedrijven die op zoek was naar meer informatie over zijn zendingen is ADJ Group, gespecialiseerd in licht en geluid voor entertainment. ‘Wij zijn sinds 2020 in gesprek met Flexport, maar door de coronacrisis werd onze branche hard geraakt. De hele entertainmentindustrie was nagenoeg gesloten’, vertelt Marcel Brull, verantwoordelijk voor de operationele inkoop bij de ADJ Group. ‘We hebben de crisis gelukkig goed doorstaan, maar de gesprekken met Flexport lagen wel stil. Eind vorig jaar, toen de wereld weer meer openging, hebben we wat eerste testzendingen gedaan. Dat beviel zo goed dat we de eerste shipments inmiddels hebben gehad. In het verleden hadden we veel minder informatie over de leveringen. Nu hebben we alle informatie die we nodig hebben. Zo kunnen we bijvoorbeeld via het productnummer zendingen opzoeken.’

Al voor de coronacrisis wilde ADJ Group overstappen op een slimmer systeem. Brull: ‘Tijdens die crisis merkten we nog meer dan voorheen hoe belangrijk communicatie is. Dat is iets wat Flexport goed heeft geregeld. Het is niet meer nodig om over elke zending te bellen of te mailen. We zien in één oogopslag hoe het ervoor staat. Bovendien kunnen andere afdelingen aanhaken, zodat er een centrale plek ontstaat waar alles is te vinden. Het niet meer heen en weer bellen en mailen scheelt ons heel veel tijd. We kunnen makkelijk rapporten en analyses maken. De volgende stap is, wat ons betreft, het verder integreren van Flexport in onze systemen door gebruik te maken van een API. Dan kunnen we nog sneller en slimmer werken.’

Uiteraard heeft Brull ook naar andere partijen gekeken. ‘Maar die waren digitaal nog niet zo doorontwikkeld. Prijs is een belangrijke drijfveer, maar zeker niet de enige. Service en communicatie komen daar snel achteraan. Veranderingen in levertijden, onrust in de wereld en snelle prijsverhogingen geven onzekerheid. Als we de communicatie verkorten, scheelt dat tijd’, aldus Brull.

Snel schakelen

De wereldwijde verstoringen door de coronacrisis en de oorlog in Oekraïne bezorgen menig bedrijf hoofdbrekens. ‘Dankzij alle data kunnen wij onze klanten helpen om snel te schakelen’, legt Pietersma van Flexport uit. ‘Dat kan gaan om het vervoeren tegen een zo laag mogelijke prijs of juist het veranderen van modaliteit. Het is maar net wat de klant wil.’

Flexport heeft zelf ook diverse diensten, waaronder een lucht- vrachtdienst, opgezet om klanten te ondersteunen, zeker in coronatijd. Er wordt bijvoorbeeld meerdere keren per week van China naar Europa gevlogen. ‘Zo vliegen we sinds kort op Maastricht Airport, omdat de congestie daar laag is. Omdat we al die data hebben, kunnen we gerichte keuzes maken’, aldus Pietersma.

Betrouwbare levertijden is voor Brull erg belangrijk. ‘Wij maken afspraken met onze klanten en dan wil je zeker weten dat het product er is. Door alle data van Flexport kunnen we een goede, betrouwbare prognose geven en hebben we inzicht in wanneer we moeten bestellen. Over de hele wereld verzenden wij 2500 producten, dus dat is een enorme uitdaging. Maar dat maakt mijn werk zo leuk.’

Beslissing

Volgens Pietersma is dat precies waar de data voor gebruikt moeten worden. ‘Je beslissingen aanpassen op basis van data, dat is belangrijk. Als je weet dat tussen het plaatsen van een order en levering een bepaalde tijd zit, kun je daarop sturen. Doordat je ook verschillende afdelingen op het platform kunt aansluiten, is het managen van klanten een stuk makkelijker.’

Als het aan Pietersma ligt, wordt dat managen nog makkelijker. ‘We zijn druk bezig met het ontwikkelen van meer diensten, zoals Flexport Capital, waarbij we bijvoorbeeld betalingstermijn en tegen een kleine fee verlengen. Vrachtkosten zijn namelijk een forse post, en met langere levertijden kan deze dienst bedrijven flink helpen om werkkapitaal te optimaliseren. Daarnaast gaan we door met het ontwikkelen van onze API, waardoor we nog beter integreren met bestaande ERP-systemen en de communicatie nog efficiënter verloopt.’

Dit verhaal is aan u verteld door Flexport en verscheen eerder in het magazine van Evofenedex.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.