Hoe transparantie in de supply chain Estrid op het pad naar snelle groei bracht

Brand Stories

Tijdens de Covid-periode had Estrid, een producent van scheermessen, moeite om de hoge vraag van de consument bij te houden. Door prioriteit te geven aan transparantie en flexibiliteit in de toeleveringsketen, kon het bedrijf de weg naar snelle groei voortzetten.

Foto: Flexport
In deze editie van Brand Stories vertelt Flexport over de manier waarop zij de supply chain van Estrid zo transparant mogelijk organiseert. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Net als veel andere bedrijven, had het scheer- en lichaamsverzorgingsmerk Estrid te kampen met een toenemende druk op zijn wereldwijde toeleveringsketen als gevolg van de pandemie. De producent worstelde met onbalans tussen vraag en aanbod, blank sailings, geannuleerde vluchten en meer.

Aangezien Estrid een abonnementendienst is, is een tekort aan voorraad geen optie, omdat hierdoor abonnementen worden vertraagd of niet geleverd. Toch hebben deze uitdagingen de ambitieuze groeiplannen van het bedrijf niet afgeremd. Estrid wist dat er een oplossing moest worden gevonden – en snel – als het wilde blijven voldoen aan de verwachtingen van de klant en tegelijkertijd de groeidoelstellingen wilde halen.

Transparantie

Door met digitale expediteur Flexport te werken, kreeg Estrid de transparantie en flexibiliteit die nodig was om bestellingen uit te voeren en verstoringen in zijn toeleveringsketen te omzeilen.

‘Alles wat beloofd was, heeft Flexport geleverd. De verbeteringen in het volgen van zendingen werden duidelijk zichtbaar. Dit leidde tot een gevoel van duidelijkheid en vertrouwen in onze dagelijkse activiteiten’, zegt Lena Zavrazhnova, Supply Chain Lead bij Estrid. ‘Het was de perfecte oplossing voor ons. We kregen realtime inzicht, zodat we precies konden begrijpen wat er met zendingen gebeurt.’

Het bereiken van de havens van Zweden vereist doorgaans eerst overslag in Duitsland of Nederland, waardoor de kans op vertragingen toeneemt en de behoefte aan zichtbaarheid bij elke stap groter wordt. Toen het wereldwijde containertekort toesloeg, remde dit de import nog verder af. Met een toenemende vraag naar luchtvracht en stijgende vrachtprijzen, ging Estrid in zee met Flexport.

Aankomsttijden

Door gebruik te maken van het Flexport-platform kan het logistieke team van Estrid elke zending volgen en inzicht krijgen in geschatte aankomsttijden. Om eventuele verstoringen te beheersen, heeft het team ze nu een controltower, compleet met een speciale plek om details over elke zending te communiceren. Daardoor hebben alle relevante teams onmiddellijk toegang tot kritieke verzenddocumenten en -gegevens wanneer dat nodig is.

‘Flexport heeft ons in staat gesteld om succesvol te zijn. De schat aan data waartoe we nu toegang hebben, heeft onze planning en rapportage aanzienlijk verbeterd. Naast verbeterde data-analyse en statistieken, zien we ook een merkbaar verschil in de manier waarop we succes meten en op de hoogte blijven van onze omzet en kosten. We kunnen productiviteitsverbeteringen nauwkeuriger meten, wat ons heeft geholpen onnodige kosten te besparen’, zegt Emma Tranarp Mann, Head of Supply Chain bij Estrid.

Flexport heeft Estrid ook in staat gesteld zijn partners op de hoogte te houden van belangrijke zendingen, door trackinglinks te bieden die zichtbaarheid mogelijk maken voor geselecteerde partijen buiten het bedrijf. Statistieken kunnen eenvoudig worden gerapporteerd, inclusief transittijden en kosten per gewicht, en facturen kunnen snel en efficiënt worden beheerd.

Door de uitdagingen van de pandemie moesten de verzendprocessen zo flexibel en efficiënt mogelijk zijn om knelpunten op te lossen. Voordat Estrid met Flexport werkte, maakte het team gebruik van een handmatig logistiek systeem. Dat maakte het dagelijkse werk arbeidsintensief en tijdrovend. Bovendien was het inzicht op de zendingen beperkt en het maken van rapportages moeilijk. Dagelijkse bestellingen en zendingen werden beheerd met behulp van meerdere systemen, waaronder Google Spreadsheets, Outlook en Excel.

‘Vanwege de aard van ons kleine interne team was de capaciteit vaak beperkt, waarbij teamleden meerdere taken tegelijk uitvoerden met een hoge werkdruk’, legt Zavrazhnova uit. ‘Het kunnen beheren van bestellingen, het vereenvoudigen van het dagelijkse beheer en het zorgen voor een tijdige aankomst van zendingen heeft echt geholpen om de druk die elk teamlid voelde te verminderen.’

Veilig platform

Door alle belangrijke supply-chain documenten op een gecentraliseerd, veilig platform te beheren had het gehele Estrid-team snel en gemakkelijk toegang tot de informatie. ‘Vóór Flexport verwerkten we bestellingen via Excel en communiceerden we met leveranciers via e-mail. Als groeiend bedrijf was dit geen schaalbare manier van werken, legt Zavrazhnova uit. ‘We hebben nu één bron van waarheid dat ons team toegang geeft tot alles op één plek. Alles is veel gemakkelijker, we hebben minder dagelijkse stress en de werkdruk in drukke tijden is fors verlicht.’

Het geïntegreerde dashboard stelt het bedrijf in staat om eenvoudig in te spelen op onverwachte gebeurtenissen, zowel intern als extern, en houdt alle communicatie op één plek voor meer zichtbaarheid. Dit heeft Estrid geholpen het vrachtproces te stroomlijnen door niet langer afhankelijk te zijn van complexe e-mailketens en spreadsheets, terwijl de zichtbaarheid van elke zending is verbeterd.

‘Onze inbox raakte vol met e-mails. Flexport heeft geholpen het proces te stroomlijnen door een gebruiksvriendelijke interface aan te bieden die alle benodigde informatie op één plek vastlegt, wat het proces een stuk eenvoudiger, tijdbesparend en veiliger maakt.’

‘Dit heeft ons in staat gesteld om ons klantenbestand te laten groeien en naadloos samen te werken met onze supply chain-partners om ervoor te zorgen dat verstoringen weinig invloed hebben op het momentum dat we aan het opbouwen zijn.’

Dit verhaal is aan u verteld door Flexport.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

Hoe transparantie in de supply chain Estrid op het pad naar snelle groei bracht | NT

Hoe transparantie in de supply chain Estrid op het pad naar snelle groei bracht

Brand Stories

Tijdens de Covid-periode had Estrid, een producent van scheermessen, moeite om de hoge vraag van de consument bij te houden. Door prioriteit te geven aan transparantie en flexibiliteit in de toeleveringsketen, kon het bedrijf de weg naar snelle groei voortzetten.

Foto: Flexport
In deze editie van Brand Stories vertelt Flexport over de manier waarop zij de supply chain van Estrid zo transparant mogelijk organiseert. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Net als veel andere bedrijven, had het scheer- en lichaamsverzorgingsmerk Estrid te kampen met een toenemende druk op zijn wereldwijde toeleveringsketen als gevolg van de pandemie. De producent worstelde met onbalans tussen vraag en aanbod, blank sailings, geannuleerde vluchten en meer.

Aangezien Estrid een abonnementendienst is, is een tekort aan voorraad geen optie, omdat hierdoor abonnementen worden vertraagd of niet geleverd. Toch hebben deze uitdagingen de ambitieuze groeiplannen van het bedrijf niet afgeremd. Estrid wist dat er een oplossing moest worden gevonden – en snel – als het wilde blijven voldoen aan de verwachtingen van de klant en tegelijkertijd de groeidoelstellingen wilde halen.

Transparantie

Door met digitale expediteur Flexport te werken, kreeg Estrid de transparantie en flexibiliteit die nodig was om bestellingen uit te voeren en verstoringen in zijn toeleveringsketen te omzeilen.

‘Alles wat beloofd was, heeft Flexport geleverd. De verbeteringen in het volgen van zendingen werden duidelijk zichtbaar. Dit leidde tot een gevoel van duidelijkheid en vertrouwen in onze dagelijkse activiteiten’, zegt Lena Zavrazhnova, Supply Chain Lead bij Estrid. ‘Het was de perfecte oplossing voor ons. We kregen realtime inzicht, zodat we precies konden begrijpen wat er met zendingen gebeurt.’

Het bereiken van de havens van Zweden vereist doorgaans eerst overslag in Duitsland of Nederland, waardoor de kans op vertragingen toeneemt en de behoefte aan zichtbaarheid bij elke stap groter wordt. Toen het wereldwijde containertekort toesloeg, remde dit de import nog verder af. Met een toenemende vraag naar luchtvracht en stijgende vrachtprijzen, ging Estrid in zee met Flexport.

Aankomsttijden

Door gebruik te maken van het Flexport-platform kan het logistieke team van Estrid elke zending volgen en inzicht krijgen in geschatte aankomsttijden. Om eventuele verstoringen te beheersen, heeft het team ze nu een controltower, compleet met een speciale plek om details over elke zending te communiceren. Daardoor hebben alle relevante teams onmiddellijk toegang tot kritieke verzenddocumenten en -gegevens wanneer dat nodig is.

‘Flexport heeft ons in staat gesteld om succesvol te zijn. De schat aan data waartoe we nu toegang hebben, heeft onze planning en rapportage aanzienlijk verbeterd. Naast verbeterde data-analyse en statistieken, zien we ook een merkbaar verschil in de manier waarop we succes meten en op de hoogte blijven van onze omzet en kosten. We kunnen productiviteitsverbeteringen nauwkeuriger meten, wat ons heeft geholpen onnodige kosten te besparen’, zegt Emma Tranarp Mann, Head of Supply Chain bij Estrid.

Flexport heeft Estrid ook in staat gesteld zijn partners op de hoogte te houden van belangrijke zendingen, door trackinglinks te bieden die zichtbaarheid mogelijk maken voor geselecteerde partijen buiten het bedrijf. Statistieken kunnen eenvoudig worden gerapporteerd, inclusief transittijden en kosten per gewicht, en facturen kunnen snel en efficiënt worden beheerd.

Door de uitdagingen van de pandemie moesten de verzendprocessen zo flexibel en efficiënt mogelijk zijn om knelpunten op te lossen. Voordat Estrid met Flexport werkte, maakte het team gebruik van een handmatig logistiek systeem. Dat maakte het dagelijkse werk arbeidsintensief en tijdrovend. Bovendien was het inzicht op de zendingen beperkt en het maken van rapportages moeilijk. Dagelijkse bestellingen en zendingen werden beheerd met behulp van meerdere systemen, waaronder Google Spreadsheets, Outlook en Excel.

‘Vanwege de aard van ons kleine interne team was de capaciteit vaak beperkt, waarbij teamleden meerdere taken tegelijk uitvoerden met een hoge werkdruk’, legt Zavrazhnova uit. ‘Het kunnen beheren van bestellingen, het vereenvoudigen van het dagelijkse beheer en het zorgen voor een tijdige aankomst van zendingen heeft echt geholpen om de druk die elk teamlid voelde te verminderen.’

Veilig platform

Door alle belangrijke supply-chain documenten op een gecentraliseerd, veilig platform te beheren had het gehele Estrid-team snel en gemakkelijk toegang tot de informatie. ‘Vóór Flexport verwerkten we bestellingen via Excel en communiceerden we met leveranciers via e-mail. Als groeiend bedrijf was dit geen schaalbare manier van werken, legt Zavrazhnova uit. ‘We hebben nu één bron van waarheid dat ons team toegang geeft tot alles op één plek. Alles is veel gemakkelijker, we hebben minder dagelijkse stress en de werkdruk in drukke tijden is fors verlicht.’

Het geïntegreerde dashboard stelt het bedrijf in staat om eenvoudig in te spelen op onverwachte gebeurtenissen, zowel intern als extern, en houdt alle communicatie op één plek voor meer zichtbaarheid. Dit heeft Estrid geholpen het vrachtproces te stroomlijnen door niet langer afhankelijk te zijn van complexe e-mailketens en spreadsheets, terwijl de zichtbaarheid van elke zending is verbeterd.

‘Onze inbox raakte vol met e-mails. Flexport heeft geholpen het proces te stroomlijnen door een gebruiksvriendelijke interface aan te bieden die alle benodigde informatie op één plek vastlegt, wat het proces een stuk eenvoudiger, tijdbesparend en veiliger maakt.’

‘Dit heeft ons in staat gesteld om ons klantenbestand te laten groeien en naadloos samen te werken met onze supply chain-partners om ervoor te zorgen dat verstoringen weinig invloed hebben op het momentum dat we aan het opbouwen zijn.’

Dit verhaal is aan u verteld door Flexport.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.