‘Informatie overtypen is bij een digitale vrachtbrief overbodig’

Brand Story

Stel je voor: een vrachtwagenchauffeur komt aanrijden, een camera in zijn telefoon scant de informatie en status van een container en automatisch staan alle gegevens in de digitale vrachtbrief. Toekomstmuziek? Nee hoor, dat is precies wat Pharox heeft ontwikkeld in samenwerking met Logistics Community Brabant (LCB).

Afsluiting DDSZ met Sentors, Pharox, Collect & Go, CTV en LCB. Foto: LCB
Deze Brand Story is afkomstig uit de jaarlijkse NT Oliebollenspecial.

Joris Tenhagen is directeur-eigenaar van Pharox. Dat is een softwarebedrijf dat schakels in logistieke ketens verkort en verbindt via applicaties, al dan niet met slimme sensors.

‘Soms sluiten samenwerkingen mooi op elkaar aan’, vertelt hij. ‘Zo hebben we samen met LCB onze hybride digitale vrachtbrief, de e-CMR, nog slimmer gemaakt.’

Geen discussie meer

Chauffeurs kunnen met deze ‘Fast e-CMR’ nu vanuit hun dagelijkse werkproces automatisch digitale vrachtbrieven aanmaken wanneer zij foto’s van container- en zegelnummers maken.

Tenhagen: ‘Vaak staan er meerdere containers bij een producent of terminal, maar is vooraf niet bekend welke container kan worden meegenomen. De chauffeur hoort het pas na aankomst op locatie. Daarom wilden we het proces verbeteren en versnellen met automatische verwerking op basis van AI- en OCR-technologieën.’

‘Onze klant CTV gebruikt het nu al wanneer chauffeurs een exportcontainer ophalen bij klanten. Alles bij elkaar betekent het minder tijdverlies voor de chauffeur om de papieren of digitale vrachtbrief in te vullen’, legt Tenhagen verder uit. ‘En minder typefouten. Die leveren vaak vertraging op in de keten. De software leest het container- en zegelnummer en de chauffeur maakt een foto. Er is geen discussie meer, het ligt definitief voor alle partijen vast. Informatie overtypen is overbodig. Dat zou maar onnodig tijd kosten van de chauffeur.’

Een ander voordeel van de Fast e-CMR is dat als er iets niet klopt aan het zegelnummer of er schade is ontstaan, hij makkelijker ‘gelogd’ kan worden, waarbij de planning, verzender of ontvanger alleen naar de twijfelgevallen hoeft te kijken.

Pharox heeft deze innovatie in samenwerking met Sentors en Collect + Go ontwikkeld binnen het Europees programma Digital Data Square Zuid-Nederland (DDSZ) van LCB. Nicolien Hendrickx is projectleider van DDSZ.

Nieuwe innovatieprojecten

‘LCB heeft zo’n 20 partijen bij elkaar gebracht en funding beschikbaar gesteld’, vertelt Hendrickx. ‘We zijn ervoor om kennisinstellingen en het bedrijfsleven aan elkaar te verbinden om de logistiek verder te helpen in Brabant. Dit is daar een mooi voorbeeld van. Nieuwe innovatieprojecten staan alweer in de startblokken. Daarbij borduren wij voort op eerder ontwikkelde kennis. In de praktijk passen wij deze dan toe en schalen we het verder op. Geïnteresseerden zijn altijd uitgenodigd in te stappen of zelf een initiatief aan te dragen.’

Dit verhaal is aan u verteld door Logistics Community Brabant.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

‘Informatie overtypen is bij een digitale vrachtbrief overbodig’ | NT

‘Informatie overtypen is bij een digitale vrachtbrief overbodig’

Brand Story

Stel je voor: een vrachtwagenchauffeur komt aanrijden, een camera in zijn telefoon scant de informatie en status van een container en automatisch staan alle gegevens in de digitale vrachtbrief. Toekomstmuziek? Nee hoor, dat is precies wat Pharox heeft ontwikkeld in samenwerking met Logistics Community Brabant (LCB).

Afsluiting DDSZ met Sentors, Pharox, Collect & Go, CTV en LCB. Foto: LCB
Deze Brand Story is afkomstig uit de jaarlijkse NT Oliebollenspecial.

Joris Tenhagen is directeur-eigenaar van Pharox. Dat is een softwarebedrijf dat schakels in logistieke ketens verkort en verbindt via applicaties, al dan niet met slimme sensors.

‘Soms sluiten samenwerkingen mooi op elkaar aan’, vertelt hij. ‘Zo hebben we samen met LCB onze hybride digitale vrachtbrief, de e-CMR, nog slimmer gemaakt.’

Geen discussie meer

Chauffeurs kunnen met deze ‘Fast e-CMR’ nu vanuit hun dagelijkse werkproces automatisch digitale vrachtbrieven aanmaken wanneer zij foto’s van container- en zegelnummers maken.

Tenhagen: ‘Vaak staan er meerdere containers bij een producent of terminal, maar is vooraf niet bekend welke container kan worden meegenomen. De chauffeur hoort het pas na aankomst op locatie. Daarom wilden we het proces verbeteren en versnellen met automatische verwerking op basis van AI- en OCR-technologieën.’

‘Onze klant CTV gebruikt het nu al wanneer chauffeurs een exportcontainer ophalen bij klanten. Alles bij elkaar betekent het minder tijdverlies voor de chauffeur om de papieren of digitale vrachtbrief in te vullen’, legt Tenhagen verder uit. ‘En minder typefouten. Die leveren vaak vertraging op in de keten. De software leest het container- en zegelnummer en de chauffeur maakt een foto. Er is geen discussie meer, het ligt definitief voor alle partijen vast. Informatie overtypen is overbodig. Dat zou maar onnodig tijd kosten van de chauffeur.’

Een ander voordeel van de Fast e-CMR is dat als er iets niet klopt aan het zegelnummer of er schade is ontstaan, hij makkelijker ‘gelogd’ kan worden, waarbij de planning, verzender of ontvanger alleen naar de twijfelgevallen hoeft te kijken.

Pharox heeft deze innovatie in samenwerking met Sentors en Collect + Go ontwikkeld binnen het Europees programma Digital Data Square Zuid-Nederland (DDSZ) van LCB. Nicolien Hendrickx is projectleider van DDSZ.

Nieuwe innovatieprojecten

‘LCB heeft zo’n 20 partijen bij elkaar gebracht en funding beschikbaar gesteld’, vertelt Hendrickx. ‘We zijn ervoor om kennisinstellingen en het bedrijfsleven aan elkaar te verbinden om de logistiek verder te helpen in Brabant. Dit is daar een mooi voorbeeld van. Nieuwe innovatieprojecten staan alweer in de startblokken. Daarbij borduren wij voort op eerder ontwikkelde kennis. In de praktijk passen wij deze dan toe en schalen we het verder op. Geïnteresseerden zijn altijd uitgenodigd in te stappen of zelf een initiatief aan te dragen.’

Dit verhaal is aan u verteld door Logistics Community Brabant.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.