Containerschepen met een slordige 25.000 containers erop, die moeten toch iedereen van de sokken blazen, en anders worden de mensen in elk geval wel betoverd door de glitter en glamour die piloten, kapiteins en supply chain-managers uitstralen.

Niets is minder waar, blijkt uit een onderzoek dat het Britse ministerie van transport heeft laten uitvoeren onder jonge mensen in de leeftijdsspanne 16-24 jaar: ‘Young people’s perception of Aviation and Maritime careers’. De onderzoekers verdeelden de jonge Britten in hokjes en bekeken heel gedetailleerd hoe bijvoorbeeld de verschillende rassen (blank, zwart, Aziatisch, ‘anders/gemengd’), mensen met langdurige gezondheidsbeperkingen, LGBTQI+’ers en mannen dan wel vrouwen tegen de lucht- en de zeevaart aankijken, en de slotsom was eigenlijk, dat niets al die verschillende mensen zo bindt als hun complete desinteresse in de maritieme- en luchtvaartwereld.

Gevraagd naar de redenen waarom ze niet peinzen over een carrière in deze sectoren, antwoordde een rotsvaste meerderheid (68% in het geval van de luchtvaart en 67% wat betreft maritieme beroepen) simpelweg: ‘Not interested in it’. Gewoon niet in geïnteresseerd. Daarna komen als verklaringen dat ‘dit geen carrière is voor iemand al ik’ (31%, luchtvaartberoepen) en ‘ik niet weet welke rollen er beschikbaar zijn (23%, maritieme beroepen) gevolgd door ‘te moeilijk. te technisch’ (19%, luchtvaart) en ‘zeeziek’ (21%, maritiem).

Uit antwoorden zoals het laatste blijkt volgens de onderzoekers dat de situatie toch ook wel valt samen te vatten als ‘onbekend maakt onbemind’. Onder het grote publiek bestaat duidelijk het idee dat je zeebenen nodig hebt en een globetrotter moet zijn om in deze sectoren te kunnen overleven, terwijl in werkelijkheid een groot deel gewoon kantoorwerk is. Een wondermiddel om het heersende beeld bij te sturen, hebben de onderzoekers niet, afgezien van hun advies om goed te informeren via internet en carrièrebeurzen en een ‘betekenisvolle vertegenwoordiging van mensen uit gemarginaliseerde groepen’ te laten zien in promotie-uitingen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding