De containeroverslag groeide in het eerste kwartaal met 0,6% (ton) en 2,3% (teu) tegenover het eerste kwartaal in 2020. Volgens het havenbedrijf bemoeilijkte een aantal operationele problemen de werking van de containerterminals in het eerste kwartaal. Zo zorgde de coronacrisis er voor dat containerschepen met grote vertragingen aankwamen. Maar ook het stevige winterweer in februari zorgde voor een bijkomende negatieve impact op de containerafhandeling en de gevolgen hiervan lieten zich nog gelden tot in maart, aldus het havenbedrijf.

Breakbulk

De overslag van ijzer en staal, de belangrijkste goederengroep binnen het breakbulksegment, groeide met 18,2% door een piek in de aanvoer van staal die volgens het havenbedrijf mede verklaard kan worden door nieuwe importquota die op 1 april zijn ingegaan. De roro-overslag (exclusief containers) is met 3,3% gestegen ten opzichte van het eerste kwartaal in 2020, zowel nieuwe als tweedehands voertuigen.

De overslag van droge bulk groeide met 6,7%. Naast groei in de overslag van non-ferro ertsen en schroot zat deze groei vooral in de overslag van meststoffen (+40,7%). Nooit eerder werd er volgens het havenbedrijf de voorbije tien jaar zo’n grote hoeveelheid meststoffen in één kwartaal overgeslagen. De vloeibare bulk kende daarentegen wel een daling van 5%. Dit is volgens het havenbedrijf vooral te wijten aan een forse afname in de overslag van ruwe olie. Daarnaast kenden derivaten een lichte afname (-1%) ten overstaande van het eerste kwartaal vorig jaar en chemicaliën een toename van 4,4%.

Suezkanaal

Antwerpen blikt ook alvast vooruit. Het havenbedrijf verwacht dat het incident in het Suezkanaal voor verdere vertragingen voor containerschepen zal zorgen, door drukte op de terminals, in het tweede kwartaal. Port of Antwerp zegt samen met rederijen en containerterminals te kijken waar er ruimte voor containers kan worden gecreëerd.

Zo zijn er al terminals die beslisten dat containers voor export pas enkele dagen voordat ze geladen kunnen worden op de terminal mogen staan. Het havenbedrijf kijkt ook hoe de opslagcapaciteit landinwaarts optimaler kan worden benut en er nog meer gebruik kan worden gemaakt van binnenvaart en spoor.

Lees ook: North Sea Port krabbelt langzaam op uit crisis dankzij import

Lees ook: Zeebrugge klimt zachtjes uit Brexit-dip

Kwartaalcijfers_2021_Q1_Port of Antwerp

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding