De overslag van containers is gedaald met 4,8% en kwam uit op 1,2 miljoen ton. De overslag van breakbulk is afgetikt op 4,6 miljoen ton, een daling van 7,7% door vooral minder halffabrikaten van ijzer en staal en minder machines.

De overslag van droge bulk is gestegen met 9,6% tot 17,8 miljoen ton dankzij de groei bij schroot, natuurlijke meststoffen, gips en cement. De overslag van rollend materieel, ro/ro, is gestegen met 39% tot 1,7 miljoen ton en komt volgens de havenbeheerder ‘weer helemaal op gang’. De vloeibare bulk bleef met 8,7 miljoen ton op een gelijk niveau.

Voor binnenvaart noteerde North Sea Port deze eerste jaarhelft een overslag van 29 miljoen ton ten opzichte van 2020: een stijging van 1,9% (535.000 ton).

Kwartaalcijfers

De covid-pandemie hakte vorig jaar stevig in de overslagcijfers van de eerste jaarhelft, aldus de havenbeheerder. Voor dezelfde periode dit jaar ziet North Sea Port een gedeeltelijk herstel. Mocht deze tendens aanhouden, wordt dit jaar de helft van het verlies van vorig jaar goedgemaakt, verwacht het havenbedrijf. De fusiehaven hoopt tegen eind 2022 opnieuw op het niveau van het recordjaar 2019 te komen.

De kwartaalcijfers van North Sea Port lieten al zien dat de haven langzaam opkrabbelt uit de crisis, vooral dankzij de import. North Sea Port boekte voor het eerste kwartaal van dit jaar met 16,6 miljoen ton eenzelfde volume goederenoverslag via zeevaart als in het eerste kwartaal vorig jaar. De import steeg met 2,6% tot 12 miljoen ton, terwijl de export daalde met 7,8% tot 4,6 miljoen ton, zo liet het havenbedrijf in april weten. Het afgelopen halfjaar kwam de import uit op 24,8 miljoen ton en de export bedroeg 9,2 miljoen ton, aldus een woordvoerder.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding