De Kornwerderzandsluis moet 11 meter breder worden. Ook moeten nabijgelegen bruggen worden vernieuwd en de vaargeul in het IJsselmeer verdiept. Het gebied moet door de verbreding toegankelijk worden voor grotere schepen. Dat maakt een wereld van verschil voor het bedrijfsleven rond het IJsselmeer en ook het havengebied Port of Zwolle.

Of de verbreding van de Kornwerderzandsluis daadwerkelijk gaat plaatsvinden hangt echter op de financiering. Met het totale project is zo’n 215 miljoen euro gemoeid. Het Rijk betaalt daarvan 111 miljoen euro, de provincie Friesland draagt bij en 26,5 miljoen euro moet komen vanuit ondernemers die belang hebben bij de verbreding. En daar zit het knelpunt, want hoe worden de bijdrages aan die 26,5 miljoen euro verdeeld?

Leenfonds

Daar is nu een oplossing voor. De bijdrage wordt afhankelijk van het economische profijt dat een bedrijf ervan heeft, vertelt Gert Schouwstra. Hij is intermediair tussen de provincie Friesland en de marktpartijen. ‘Het bleek lastig om een maatstaf te vinden. De uitkomst is nu dat per bedrijf verschilt of de bijdrage is afgestemd op bijvoorbeeld tonnages of eenheden. In ieder geval is de bijdrage gebaseerd op het profijt wat elk bedrijf heeft, en niet op het aantal extra passages die door de verbreding zal plaatsvinden.’

De provincie Friesland schiet het bedrag van 26,5 miljoen euro voor via een leenfonds. Dat fonds blijft open totdat het uiteindelijke bedrag door de marktpartijen naar rato is ingelegd. De looptijd is afhankelijk van de economische omstandigheden. Schouwstra: ‘Het bedrag kan in 12 jaar bijeen zijn gebracht, maar het kan ook 25 jaar duren.’

Handtekeningen

De contracten waarin de bijdrages zijn vastgelegd zijn nu in concept aan de marktpartijen voorgelegd. Eind november moeten alle handtekeningen zijn gezet. Als de handtekeningen niet volgen, komt er alsnog geen besluit om de sluis te verbreden. ‘Het is nu buigen of breken’, zegt Schouwstra.

Bert Weever van overslagbedrijf Graansloot in Kampen, Sybrand de Vries van De Vries Scheepsbouw Makkum en ceo Jeroen van den Ende van Port of Zwolle zijn sowieso van plan om te tekenen. Eind deze week spreken de drie hun commitment uit en roepen  daarbij alle andere betrokken partijen op om mee te gaan in de plannen. Volgens Weever van Graansloot kan er weinig meer misgaan, omdat de partijen steeds betrokken zijn geweest bij het proces. ‘De verbreding komt er’, zegt hij.

Lees ook: Tegenvallers voor project Kornwerderzand

Wat betekent deze uitbreiding voor Port of Zwolle? Kom op 26 oktober naar het Havendebat Port of Zwolle en praat mee!

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement