Veel mis in Belgisch pakketvervoer

Zwartboek e-commerce

De misstanden die recent zijn geconstateerd bij invallen door de Belgische arbeidsinspectie in pakketdepots van PostNL en concurrent GLS, staan niet op zichzelf. Bij DPD, onderdeel van de Franse posterijen, is sprake van dezelfde praktijken, blijkt uit een zwartboek van de Belgische vakbond BTB-ABVV.

In het ‘zwartboek e-commerce’ wordt op basis van onder meer gesprekken met (voormalige) chauffeurs van de drie koeriers duidelijk hoe PostNL, GLS en DPD de Belgische pakketmarkt willen veroveren. Zo is volgens de bond geen enkele koerier in loondienst bij de pakketvervoerders, maar wordt er uitsluitend via onderaannemers gewerkt. Daarmee worden de kosten laag gehouden en nemen de bedrijven geen enkele sociale en juridische verantwoordelijkheid voor het wel en wee van de chauffeurs. ‘Elke chauffeur die voor een van deze bedrijven pakketjes levert, doet dit als onderaannemer of is chauffeur van de onderaannemer. Zij zijn de grootste slachtoffers van de boomende e-commerce’, stelt BTB-voorzitter Frank Moreels tegenover de website ‘DeWereldMorgen.be.

Zelfs de belettering

Zo blijkt uit het onderzoek van de vakbond dat de chauffeurs zelf een bestelwagen moeten kopen of leasen en zelf opdraaien voor de noodzakelijke verzekeringen. Ook de kosten voor onderhoud, verbruik én schade liggen vaak bij de rijders. Daarmee worden min of meer alle bedrijfsrisico’s afgewend op de ingehuurde koeriers. Sommigen moeten van hun opdrachtgevers zelfs de belettering van de bestelwagens uit eigen zak betalen, inclusief de verplichte werkuitrusting.

Volgens Tom Peeters van dezelfde vakbond worden de chauffeurs door de hausse in de e-commerce bovendien opgezadeld met werkdagen van twaalf uur of meer, terwijl er maar voor acht uur wordt uitbetaald. De werkdruk ligt daarbij met tweehonderd stops per dag en pakketten die soms dertig kilo wegen onverantwoord hoog, stelt de vakbondsman. Daarnaast worden van de koeriers werkweken van zes dagen verlangd. ‘Er is weinig of geen tijd om rustig iets te eten, laat staan om even pauze te nemen. Dat zijn allemaal dagelijkse fenomenen waar deze chauffeurs mee te maken krijgen’, aldus Peeters. ‘Vermoeidheid en stress zitten systematisch ingebakken in hun – zeer lange – werkdag. Voldoe je niet meer? Dan nemen ze gewoon de volgende. Dit is je reinste vorm van moderne ­slavernij.’

Veertig overtredingen gevonden bij inval GLS

De Belgische arbeidsinspectie stelde bij een inval vorige week bij het pakketcentrum van koerier GLS in Puurs-Sint-Amands, ten zuiden van Antwerpen, een veertigtal inbreuken vast. Dat is qua omvang min of meer het dubbele van wat eerder bij een inval in een depot van PostNL werd geconstateerd, aldus de dienst. Het depot kon na de inspectie ‘onder strikte voorwaarden’ weer open.

De controleurs betrapten vijf zwartwerkers en iemand die illegaal in het land was en zagen 33 inbreuken op de wetgeving rond deeltijdarbeid.

GLS moet met PostNL voor de rechter verschijnen voor sociale fraude. De zaak dient in september 2022.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Veel mis in Belgisch pakketvervoer | NT

Veel mis in Belgisch pakketvervoer

Zwartboek e-commerce

De misstanden die recent zijn geconstateerd bij invallen door de Belgische arbeidsinspectie in pakketdepots van PostNL en concurrent GLS, staan niet op zichzelf. Bij DPD, onderdeel van de Franse posterijen, is sprake van dezelfde praktijken, blijkt uit een zwartboek van de Belgische vakbond BTB-ABVV.

In het ‘zwartboek e-commerce’ wordt op basis van onder meer gesprekken met (voormalige) chauffeurs van de drie koeriers duidelijk hoe PostNL, GLS en DPD de Belgische pakketmarkt willen veroveren. Zo is volgens de bond geen enkele koerier in loondienst bij de pakketvervoerders, maar wordt er uitsluitend via onderaannemers gewerkt. Daarmee worden de kosten laag gehouden en nemen de bedrijven geen enkele sociale en juridische verantwoordelijkheid voor het wel en wee van de chauffeurs. ‘Elke chauffeur die voor een van deze bedrijven pakketjes levert, doet dit als onderaannemer of is chauffeur van de onderaannemer. Zij zijn de grootste slachtoffers van de boomende e-commerce’, stelt BTB-voorzitter Frank Moreels tegenover de website ‘DeWereldMorgen.be.

Zelfs de belettering

Zo blijkt uit het onderzoek van de vakbond dat de chauffeurs zelf een bestelwagen moeten kopen of leasen en zelf opdraaien voor de noodzakelijke verzekeringen. Ook de kosten voor onderhoud, verbruik én schade liggen vaak bij de rijders. Daarmee worden min of meer alle bedrijfsrisico’s afgewend op de ingehuurde koeriers. Sommigen moeten van hun opdrachtgevers zelfs de belettering van de bestelwagens uit eigen zak betalen, inclusief de verplichte werkuitrusting.

Volgens Tom Peeters van dezelfde vakbond worden de chauffeurs door de hausse in de e-commerce bovendien opgezadeld met werkdagen van twaalf uur of meer, terwijl er maar voor acht uur wordt uitbetaald. De werkdruk ligt daarbij met tweehonderd stops per dag en pakketten die soms dertig kilo wegen onverantwoord hoog, stelt de vakbondsman. Daarnaast worden van de koeriers werkweken van zes dagen verlangd. ‘Er is weinig of geen tijd om rustig iets te eten, laat staan om even pauze te nemen. Dat zijn allemaal dagelijkse fenomenen waar deze chauffeurs mee te maken krijgen’, aldus Peeters. ‘Vermoeidheid en stress zitten systematisch ingebakken in hun – zeer lange – werkdag. Voldoe je niet meer? Dan nemen ze gewoon de volgende. Dit is je reinste vorm van moderne ­slavernij.’

Veertig overtredingen gevonden bij inval GLS

De Belgische arbeidsinspectie stelde bij een inval vorige week bij het pakketcentrum van koerier GLS in Puurs-Sint-Amands, ten zuiden van Antwerpen, een veertigtal inbreuken vast. Dat is qua omvang min of meer het dubbele van wat eerder bij een inval in een depot van PostNL werd geconstateerd, aldus de dienst. Het depot kon na de inspectie ‘onder strikte voorwaarden’ weer open.

De controleurs betrapten vijf zwartwerkers en iemand die illegaal in het land was en zagen 33 inbreuken op de wetgeving rond deeltijdarbeid.

GLS moet met PostNL voor de rechter verschijnen voor sociale fraude. De zaak dient in september 2022.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement