Dit meldt het bedrijf naar aanleiding van de eerste aanloop van de ‘MSC Oscar’, met een capaciteit van 19.224 teu op dit moment ’s werelds grootste containerschip. Het recordschip loste vorige week zo’n 4.000 containers bij ECT’s buurman APMTR, liep daarna Bremerhaven, Wilhelmshaven en Felixstowe aan en vervolgens ECT’s Delta Terminal voor een laadcall.

ECT ziet in de aanloop ‘het zoveelste bewijs dat de schaalvergroting in de containervaart niet alleen doorzet, maar zelfs nog lijkt te versnellen’. Het enorme ladingaanbod op vooral de route tussen Europa en het Verre Oosten leidt wel tot capaciteitsproblemen in de Noordwest-Europese havens. Zo klaagt de containerbinnenvaart steen en been over lange wachttijden.

ECT heeft de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in nieuw materieel om de huidige generatie superschepen van bijna 20.000 teu te kunnen afhandelen. Volgens het bedrijf zijn beide terminals op de Maasvlakte, Delta Terminal en Euromax Terminal, daarmee ‘volledig uitgerust om de grootste containerschepen ter wereld af te handelen’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement