Ze worden gebouwd door het Koreaanse Hyundai Heavy Industries en moeten in 2025 in de vaart komen. Het eerder bestelde achttal komt vanaf begin 2024 in de vaart. Het gaat om schepen met een capaciteit van 16.000 teu.

Koolstofarm

De voortstuwing wordt geleverd door MAN Energy Solutions en de schepen worden uitgerust met speciale tanks voor de opslag van ‘groene’ methanol. Volgens topman Søren Skou bewijst het project dat ‘CO2-neutrale oplossingen vandaag beschikbaar zijn voor alle segmenten van de containervaart en dat Maersk zich inzet voor het groeiende aantal klanten die hun toeleveringsketens koolstofarm willen maken’.

De ontwerpfase heeft bijna vijf jaar geduurd omdat volgens de containerrederij ‘nooit eerder verkende terreinen op het gebied van scheepsdesign’ moesten worden betreden. De schepen worden 350 meter lang en 53,5 meter breed. De navigatiebrug komt praktisch op de voorsteven en de schoorsteen juist helemaal achterop om zoveel mogelijk ruimte vrij te maken voor containers.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement