Die steun van grote bedrijven wordt dinsdag gemeld in een verhaal in de Amerikaanse online krant TechCrunch.

De Californische start-up Boundary Layer Technologies ontvouwde zijn plannen voor de ‘Argo’ afgelopen februari. Met zijn snelheid van 40 knopen moet het draagvleugelvaartuig twee keer zo snel worden als een regulier containerschip, en dat is volgens het bedrijf een enorm voordeel.

Qua capaciteit is het voertuig een kabouter, met plek voor welgeteld 20 teu, maar volgens de bedenkers kan je met de Argo wel makkelijk verstopte zeehavens vermijden en zijn de dwell times op de kade slechts een fractie vergeleken met grote containerschepen. En van deur tot deur mag de Argo dan 15 tot 24 uur langzamer zijn dan luchtvracht, daar staat een 50% lagere prijs vergeleken met vrachtvliegtuigen tegenover, aldus het Californische bedrijf.

Bij de presentatie in februari stelde de onderneming brutaal, dat het vervoermiddel straks ‘luchtvracht gaat vervangen’. Later meldde het bedrijf nog dat het luchtvracht ‘de kaas van het brood wil eten’ en afficheerde het zich als ‘opvuller van de leemte tussen zee- en luchtvracht’ en ‘de toekomst van het zeevervoer’. Bij de MUSE Design Awards 2022, een internationale verkiezing, werd de ‘Electra’, een passagiersschip van hetzelfde bedrijf, gekozen als ‘platinum winnaar’ in de categorie transport.

In het eerste kwartaal van 2025 moet volgens Boundary Layer een eerste Argo gaan varen in Azië om producten en onderdelen van grote elektronicafabrikanten te vervoeren. En dat zou dan emissievrij gebeuren, met groene waterstof en brandstofcellen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement