Dat is de boodschap van de koerier nadat er sinds mei van dit jaar een proef, DPD@Rail, is uitgevoerd met het transport van pakketzendingen over het spoor op twee belangrijke railgoederenroutes in Duitsland.

Kombiverkehr

Uit een tussenrapport blijkt dat het vervoeren van pakketen per spoor werkt en het nu gaat om het bescheiden pakketvolume verder uit te bouwen. Tijdens het experiment in Duitsland heeft DPD voor het railgoederenvervoer nauw samengewerkt met spoorvervoerder Kombiverkehr.

Via deze samenwerking konden bestaande vrachtroutes worden gebruik. Een eerste route, die de afgelopen twee maanden als onderdeel van de proef is benut, was die tussen Hamburg en Duisburg. Daarbij werden op elke goederentrein per rit twee wissellaadbakken vol met pakketten meegenomen. Aan het eindpunt werden de laadpakken direct naar het dichtstbijzijnde depot van DPD gebracht. Een tweede railroute, tussen Leipzig en Duisburg, telt vier laadwisselbakken per rit

Internationale railroutes

‘Betrouwbaarheid en punctualiteit zijn voor ons als pakketvervoerder belangrijke parameters’, zegt Simon Nissen, directeur Network Planning & Optimization van DPD. Ofschoon er op die twee punten nog verbeterslagen nodig zijn, spreekt hij ondanks de korte looptijd van een succes op logistiek-en milieugebied en zullen tussen Lehrte en Nürnberg en Keulen en München binnenkort nieuwe routes worden geopend. Verder kijkt de pakketdienst naar internationale railgoederenoutes voor haar pakketten, maar bestemmingen zijn nog niet genoemd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement