Lege tankwagon bij Chemelot rolt kilometers naar beneden en veroorzaakt botsing

Chemiecluster

Afgelopen zaterdag is een treinwagon bij binnenhaven Stein in Limburg op twee andere wagons gebotst. De wagon in kwestie kwam op het spooremplacement van chemiecluster Chemelot tijdens rangeeractiviteiten onverwacht in beweging en rolde enkele kilometers naar het iets lager gelegen havengebied in Stein. Pas bij Stein kwam de wagon tot stilstand door de botsing op daar geparkeerde wagons.

Foto: ProMedia/Simone van der Lee. Geparkeerde tankwagons bij Chemelot.

Het is nog niet duidelijk waardoor de wagon in beweging kon komen. Men heeft geprobeerd het rijtuig eerder tot stilstand te brengen, maar het is niet gelukt om de wagon op tijd in te halen.

De tankwagon in kwestie wordt normaliter gebruikt voor het vervoeren van producten voor chemiebedrijf Sabic en botste op een wagon die gebruikt wordt door chemiebedrijf AnQore. Deze wagon werd vervolgens weer tegen een wagon van Fibrant aangeduwd.

Alle drie de betrokken rijtuigen waren op het moment van de botsing leeg en er zijn dan ook geen gevaarlijke stoffen vrijgekomen. Volgens Henk Bril, veiligheidsexpert bij Sabic, zijn de tanks zelf bovendien onbeschadigd gebleven dankzij de veiligheidsmaatregelen die op de wagons zijn aangebracht. Zo hebben de crashbuffers de klap grotendeels opgevangen.

‘Na een eerdere botsing in 2015 in Tilburg hebben de bedrijven op Chemelot veel gedaan om de wagons veiliger te maken. Op alle wagons zijn daarna crashbuffers gemonteerd. Die zorgen ervoor dat botsingsenergie wordt doorgezet naar de onderstellen en niet naar de tanks, waardoor die niet zijn beschadigd en er geen lekkage is ontstaan. Het investeren in dergelijke maatregelen betaalt zich nu terug voor de bedrijven op Chemelot’, aldus Bril.

Wel zijn twee van de wagons door het ongeluk deels ontspoord en van één wagon is één van de vier wielassen losgekomen van de draaistel. Ook is er schade aan bordessen, wielstellen en crashbuffers. Volgens Bril worden de wagons waarschijnlijk volgende week weer op het spoor gezet maar zijn ze dan nog niet inzetbaar. Eerst moet men nog uitzoeken wat er verder gerepareerd moet worden. Bij de wagon die is gaan rollen zal ook nog specifiek naar het remsysteem gekeken worden. DB Cargo en Chemelot zijn inmiddels gestart met een onderzoek naar de toedracht van het voorval.

Lege tankwagon bij Chemelot rolt kilometers naar beneden en veroorzaakt botsing | NT

Lege tankwagon bij Chemelot rolt kilometers naar beneden en veroorzaakt botsing

Chemiecluster

Afgelopen zaterdag is een treinwagon bij binnenhaven Stein in Limburg op twee andere wagons gebotst. De wagon in kwestie kwam op het spooremplacement van chemiecluster Chemelot tijdens rangeeractiviteiten onverwacht in beweging en rolde enkele kilometers naar het iets lager gelegen havengebied in Stein. Pas bij Stein kwam de wagon tot stilstand door de botsing op daar geparkeerde wagons.

Foto: ProMedia/Simone van der Lee. Geparkeerde tankwagons bij Chemelot.

Het is nog niet duidelijk waardoor de wagon in beweging kon komen. Men heeft geprobeerd het rijtuig eerder tot stilstand te brengen, maar het is niet gelukt om de wagon op tijd in te halen.

De tankwagon in kwestie wordt normaliter gebruikt voor het vervoeren van producten voor chemiebedrijf Sabic en botste op een wagon die gebruikt wordt door chemiebedrijf AnQore. Deze wagon werd vervolgens weer tegen een wagon van Fibrant aangeduwd.

Alle drie de betrokken rijtuigen waren op het moment van de botsing leeg en er zijn dan ook geen gevaarlijke stoffen vrijgekomen. Volgens Henk Bril, veiligheidsexpert bij Sabic, zijn de tanks zelf bovendien onbeschadigd gebleven dankzij de veiligheidsmaatregelen die op de wagons zijn aangebracht. Zo hebben de crashbuffers de klap grotendeels opgevangen.

‘Na een eerdere botsing in 2015 in Tilburg hebben de bedrijven op Chemelot veel gedaan om de wagons veiliger te maken. Op alle wagons zijn daarna crashbuffers gemonteerd. Die zorgen ervoor dat botsingsenergie wordt doorgezet naar de onderstellen en niet naar de tanks, waardoor die niet zijn beschadigd en er geen lekkage is ontstaan. Het investeren in dergelijke maatregelen betaalt zich nu terug voor de bedrijven op Chemelot’, aldus Bril.

Wel zijn twee van de wagons door het ongeluk deels ontspoord en van één wagon is één van de vier wielassen losgekomen van de draaistel. Ook is er schade aan bordessen, wielstellen en crashbuffers. Volgens Bril worden de wagons waarschijnlijk volgende week weer op het spoor gezet maar zijn ze dan nog niet inzetbaar. Eerst moet men nog uitzoeken wat er verder gerepareerd moet worden. Bij de wagon die is gaan rollen zal ook nog specifiek naar het remsysteem gekeken worden. DB Cargo en Chemelot zijn inmiddels gestart met een onderzoek naar de toedracht van het voorval.