De organisatie meldt dat veel Europese spoorbeheerders de afgelopen maanden bekend hebben gemaakt dergelijke tarieven te verhogen. ERFA benoemt onder andere de beslissing van ProRail om dit jaar meer te vragen voor het parkeren en rangeren van treinen. Volgens branchevereniging RailGood zijn de tarieven voor het parkeren van treinen dit jaar 70% hoger dan vorig jaar.
Daarnaast haalt ERFA aan dat de Duitse spoorbeheerder DB Netz de tarieven voor het annuleren van een aangevraagd treinpad, het reserveren van capaciteit op het spoor, tot 30 dagen voor vertrek vanaf 2024 heeft verhoogd van 5 cent per kilometer naar 30 cent per kilometer van een pad. In een brief roept een aantal spoorgoederenvervoerders dat in Duitsland actief is de Duitse regering en de Europese Commissie ook op om deze tarieven aan te passen. Ook moet er vooraf beoordeeld worden wat voor effecten dergelijke kostenverhogingen hebben op de modal shift, aldus de vervoerders.
Minder flexibel
‘We moeten in april onze treinpaden voor het jaar erop aanvragen. Vooral in het huidige economische klimaat en met de huidige verstoringen in de leveringsketen is het logisch dat niet alles wat in samenspraak met onze klanten in april wordt ingepland ook daadwerkelijk in het jaar daarop op die manier wordt vervoerd. Onze volumes en dus onze frequenties van treinen en onze transportroutes zijn onderhevig aan veranderingen. In al die gevallen moeten we deze bestraffende annuleringskosten betalen’, aldus de brief.
Verder benadrukken de briefschrijvers dat er bij annulering geen rekening wordt gehouden met speciale omstandigheden waar de vervoerder in kwestie niks aan kan doen, zelfs niet als de annulering plaatsvindt meer dan 30 dagen voor het geplande vertrek van de trein.
Ook ERFA benadrukt dat er nu veel werkzaamheden en verstoringen zijn op het spoor en dat vervoerders daar flexibel op moeten reageren door buffercapaciteit in te boeken of treinen te parkeren. Door die tarieven juist te verhogen kunnen vervoerders minder flexibel zijn of zullen ze vaker gebruik maken van boekingen op de korte termijn. Voor spoorbeheerders wordt het daardoor alleen maar moeilijker om vooraf omleidingen in te plannen wanneer er sprake is van werkzaamheden, zo stelt de organisatie. Daarnaast benadrukt de branchevereniging dat het oneerlijk is dat spoorbeheerders zelf geen verplichting hebben om vervoerders te compenseren wanneer een route geannuleerd wordt.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?