Veel slechte truckershotels door verbod cabinekamperen

wegtransport

Vrachtwagenchauffeurs slapen steeds vaker in dubieuze hotels. Dit is een gevolg van strengere regels voor rij- en rusttijden.

Eind vorig jaar deed het Europese hof uitspraak over het doorbrengen van de lange rusttijd in de cabine. De rechter besliste dat de verplichte lange rustperiode van 45 uur niet meer in zijn geheel in de vrachtwagen mag worden doorgebracht.

Boetes

De chauffeurs en hun werkgevers moesten op zoek naar andere plekken om de nacht door te brengen. Op het overtreden van de regels staan namelijk fikse boetes, die moeten worden opgehoest door de werkgever. Sinds februari dit jaar voert inspectiedienst ILT controles uit.

Goede overnachtingsplekken zijn er in Nederland weliswaar volop, maar deze zijn voor transporteurs te duur. Daarom moeten ze andere plekken zien te vinden. Deze zijn echter nauwelijks beschikbaar. Hier en daar zijn bewaakte truckparkings, maar dat is zeker niet voldoende om alle chauffeurs te huisvesten. In de meeste gevallen gaat het om bestuurders uit Midden- en Oost-Europa, voor wie 45 uur te kort is om terug naar huis te gaan.

Stapelbedden

Diverse transportbedrijven kiezen daarom om overnachtingsmogelijkheden in te richten op het eigen terrein. Die zijn lang niet altijd van goede kwaliteit, constateerde Reporter Radio. Diverse van dergelijke hotels hebben stapelbedden met drie etages en beschikken niet of nauwelijks over fatsoenlijke ventilatie. Ook ontbreekt soms de vergunning.

Vakbond FNV en chauffeursorganisatie Transport Belangen Vereniging-Nederland (TBV-NL) beamen dat dit probleem speelt. ‘Steeds meer transportbedrijven hebben op hun terrein deze faciliteiten’, meldt TBV-NL aan het radioprogramma. ‘Maar de truckershotels zien er verschrikkelijk uit.’

Nieuwe truckparkings

Eerder dit jaar kondigde minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Milieu) aan dat extra overnachtingsmogelijkheden zouden worden gerealiseerd. De overheid zou op zoek gaan naar percelen waarop nieuwe truckparkings met goede faciliteiten konden worden aangelegd.

De bewindsvrouw zei wel dat dit lastig zou zijn om op korte termijn te realiseren. Daardoor zijn er de voorbije maanden weinig nieuwe slaapplekken bij gekomen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Veel slechte truckershotels door verbod cabinekamperen | NT

Veel slechte truckershotels door verbod cabinekamperen

wegtransport

Vrachtwagenchauffeurs slapen steeds vaker in dubieuze hotels. Dit is een gevolg van strengere regels voor rij- en rusttijden.

Eind vorig jaar deed het Europese hof uitspraak over het doorbrengen van de lange rusttijd in de cabine. De rechter besliste dat de verplichte lange rustperiode van 45 uur niet meer in zijn geheel in de vrachtwagen mag worden doorgebracht.

Boetes

De chauffeurs en hun werkgevers moesten op zoek naar andere plekken om de nacht door te brengen. Op het overtreden van de regels staan namelijk fikse boetes, die moeten worden opgehoest door de werkgever. Sinds februari dit jaar voert inspectiedienst ILT controles uit.

Goede overnachtingsplekken zijn er in Nederland weliswaar volop, maar deze zijn voor transporteurs te duur. Daarom moeten ze andere plekken zien te vinden. Deze zijn echter nauwelijks beschikbaar. Hier en daar zijn bewaakte truckparkings, maar dat is zeker niet voldoende om alle chauffeurs te huisvesten. In de meeste gevallen gaat het om bestuurders uit Midden- en Oost-Europa, voor wie 45 uur te kort is om terug naar huis te gaan.

Stapelbedden

Diverse transportbedrijven kiezen daarom om overnachtingsmogelijkheden in te richten op het eigen terrein. Die zijn lang niet altijd van goede kwaliteit, constateerde Reporter Radio. Diverse van dergelijke hotels hebben stapelbedden met drie etages en beschikken niet of nauwelijks over fatsoenlijke ventilatie. Ook ontbreekt soms de vergunning.

Vakbond FNV en chauffeursorganisatie Transport Belangen Vereniging-Nederland (TBV-NL) beamen dat dit probleem speelt. ‘Steeds meer transportbedrijven hebben op hun terrein deze faciliteiten’, meldt TBV-NL aan het radioprogramma. ‘Maar de truckershotels zien er verschrikkelijk uit.’

Nieuwe truckparkings

Eerder dit jaar kondigde minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Milieu) aan dat extra overnachtingsmogelijkheden zouden worden gerealiseerd. De overheid zou op zoek gaan naar percelen waarop nieuwe truckparkings met goede faciliteiten konden worden aangelegd.

De bewindsvrouw zei wel dat dit lastig zou zijn om op korte termijn te realiseren. Daardoor zijn er de voorbije maanden weinig nieuwe slaapplekken bij gekomen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement