De Europese regels zijn bedoeld om trucks een rondere, meer aerodynamische voorkant te geven zonder dat dit ten koste gaat van de binnenruimte. Dat zou leiden tot brandstofbesparingen tot 10%. Ook zou de dode hoek door de grote raampartijen verkleind worden, waardoor volgens Brussel per jaar 500 dodelijke ongevallen voorkomen kunnen worden.

Regeling Voertuigen

Volgens de RAI Vereniging heeft de RDW inmiddels een impactanalyse gedaan om in kaart te brengen wat de gevolgen zijn van de extra cabinelengte op de huidige wetgeving. Het ministerie heeft aan de branchevereniging laten weten druk bezig te zijn met de uitvoeringstoets en de wijzigingen van de Regeling Voertuigen om deze extra cabinelengte te in de regels in te bedden.

Het ministerie verwacht dat de Regeling Voertuigen na de zomer is aangepast en dat de extra cabinelengte daarmee is toegestaan. Een exacte datum kan volgens de RAI Vereniging echter nog niet gegeven worden.

Voertuigen met de langere, aerodynamische cabine zullen ook gebruikt gaan worden binnen LZV-combinaties. De LZV is niet opgenomen in de Regeling Voertuigen. In plaats daarvan zijn de regels voopr de extra lange combinaties vastgelegd in de beleidsregel keuring en ontheffingverlening LZV.. De RAI Vereniging heeft nog niet van het ministerie gehoord in hoeverre langere cabines ook bij LZV’s worden toegestaan.

DAF

Vorige maand presenteerde DAF Trucks zijn nieuwe modellen, waarbij goed gekeken is naar de nieuwe Europese regels. De vernieuwde XF, XG en XG plus hebben allemaal een extra lange cabine.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding