Waarom de keuze voor waterstof?

We zijn er erg trots op. Er rijden in België, Zwitserland en Duitsland al een paar, maar die mogen maar 40 ton wegen. De stap naar 50 ton, daarvan zijn wij de eerste is onze inschatting. Het is een gewicht dat wij ook echt nodig hebben; alle wagens die we hebben mogen 50.000 kilo wegen. Wij moeten wel met dat maximum rijden om het efficiënt te houden. En er zijn ook proeven gedaan met eng, maar dat werkte niet qua actieradius. Ook lpg hebben we geprobeerd, maar dat was ook geen succes. Wel hebben we ongeveer twintig vrachtwagens op lag rijden, 100% aardgas. Schoner, maar nog steeds een fossiele brandstof.

Waterstof wordt toch ook vooral uit aardgas gemaakt?

Een van de methodes om waterstof te produceren is ‘elektrolyse’. Een proces waarbij waterstof uit water wordt gesplitst met behulp van elektrische stroom en daarmee een mogelijkheid voor CO2-neutraal transport. Voor deze waterstoftruck gebruiken we groene waterstof, opgewekt door zonnecollectoren. We willen graag schoner vervoeren.

Om wat voor vrachtwagen gaat het?

We hebben met Hyzon in Winschoten een partij gevonden die al ver was in de ontwikkeling. Bij de gemeente Groningen hebben zij bijvoorbeeld veegmachines op waterstof rijden. En onze vervoerder Transport Groep Noord wilde ook wel meewerken. Als je partijen bij elkaar zet die het willen, dan kun je blijkbaar bergen verzetten. We hebben onze nek uitgestoken. We werken zonder subsidie; die trajecten duren veel te lang. Toch zijn we nu in staat om deze auto te laten rijden voor nagenoeg dezelfde prijs als een normale truck. Het is oorspronkelijk een dieselvrachtwagen, die we hebben omgebouwd voor deze pilot.

Wanneer is de pilot geslaagd?

Als je normaal een miljoen kilometer rijdt met een auto – zoveel rijden wij -, dan is de restwaarde 10 tot 15%. Maar de componenten in deze waterstofmotor slijten niet, dus die hebben een hoge restwaarde. Maar we hebben dit nog nooit gedaan. Weten bijvoorbeeld niet hoe de motor in de winter reageert en of het klotsen van de melk effect heeft op de aandrijving. Uiteraard hebben we alles uitgebreid getest maar zal ook nog veel data in de praktijk gegenereerd worden.

Zijn er al voldoende waterstoftankstations?

We moeten inderdaad zorgen voor voldoende brandstofpunten, dat is nu nog een probleem. In de provincie Groningen is het redelijk voor elkaar, maar elders is het zoeken. Wij hebben daar ook met lng het voortouw genomen, dus dat doen we nu weer. Het is de bedoeling dat-ie toch zo’n 200.000 kilometer per jaar gaat rijden. Dan test je de auto goed. Dat is wel iets anders dan een veegwagen. Ik zeg altijd: als een vrachtwagen geschikt is voor het melktransport, dan kan hij alles.

Hoe zit het met de actieradius?

Die is nog niet helemaal bekend, maar we denken tussen de 550 en 850 kilometer. We weten ook niet in hoeverre de buitentemperatuur daar invloed op heeft. We hebben tanks achter de cabine en er komen nog een aantal tanks onder de truck te hangen. Voor hetzelfde geld moeten er nog twee extra tanks bij, maar we hebben gezegd dat hij minimaal 500 kilometer per tankbeurt moet kunnen rijden. Het is de bedoeling dat de dieselwagens worden vervangen, maar het gaat ook om duurzaamheid gekoppeld aan efficiency, kijkend naar de kosten. Het moet voor hetzelfde geld kunnen. En we moeten nog kijken naar beperkingen, bijvoorbeeld bij tunnels en op de veerboot naar bijvoorbeeld de Waddeneilanden. Ik voorzie daar overigens geen problemen.”

Je bent manager milk logistics. Wat betekent dat eigenlijk?

Ik ben verantwoordelijk voor drie deelgebieden. Ten eerste het ophalen van melk bij onze leden in Nederland, België en Duitsland. Dat zijn er zo’n 17.000 – en er zijn nog leveranciers die melk leveren, maar geen lid zijn van de coöperatie. Ten tweede ben ik verantwoordelijk voor het vloeibare transport tussen onze fabrieken en als laatste voor het op korte termijn verdelen van alle melksoorten en secundaire stromen, zoals wei en room, over de fabrieken. We hebben vijftien soorten melk – zoals biologische melk, weidemelk en zogenaamde ‘On the way to PlanetProof’-melk – en elke fabriek heeft een bepaalde soort melk nodig die we verdelen. Dat wordt allemaal apart opgehaald en op een bepaalde manier verdeeld. Als er een claim op een verpakking staat van weidemelk, moeten wij ervoor zorgen dat het ook weidemelk is.

Hoeveel melk vervoert FrieslandCampina?

Ongeveer 10 miljard kilo in 2020;; voetbalarena’s vol met melk. Elke dertig seconden halen we bij een boer melk op.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding