De maatregel volgt op een mislukte poging van de Britten om buitenlandse chauffeurs aan te trekken met werkvisa. Vorige week waren nog slechts twintig visa verstrekt aan buitenlandse chauffeurs, terwijl ongeveer driehonderd potentiële chauffeurs een aanvraag hadden ingediend. Het overgrote deel van de vijfduizend visa is daardoor voorlopig op de plank blijven liggen.

Eind september pleitte een groep grote Nederlandse transportbedrijven al voor verruiming van de cabotageregels in het Verenigd Koninkrijk. Nederlandse ondernemers kunnen de Britse supply chain ondersteunen, zo betoogden zij, maar dan moet de productiviteit per truck wel omhoog. De ongelimiteerde cabotage kan helpen om ritten naar het VK rendabel uit te voeren.

Uitbesteed

De Britse transportorganisatie RHA zegt geschokt te zijn door de aankondiging van de regering in Londen. Volgens RHA-directeur Rod McKenzie ondermijnt het plan de inspanningen die de Britse transportsector al doet om het truckersgebrek aan te pakken. Hij wijst in een verklaring op het uitbreiden van de opleidingscapaciteit en de verbeteringen die al zijn doorgevoerd in de arbeidsvoorwaarden van Britse truckers. ‘Het is een schande dat de regering er niet voor kiest om door te gaan met die maatregelen, en in plaats daarvan het goederenvervoer uitbesteedt aan buitenlandse bedrijven.’

McKenzie waarschuwt in de verklaring onder meer voor het verlies van banen en belastinginkomsten. Ook komen de lonen in het wegtransport onder druk te staan als niet wordt gecontroleerd op de betaling van de buitenlandse chauffeurs, zo stelt zijn organisatie. De RHA schetst verder een beeld van overvolle parkeerplaatsen met chauffeurs die op zoek zijn naar opdrachten.

Volgens de Britse transportsector zijn er zeker 90.000 extra chauffeurs nodig. Door de brexit zijn zo’n 25.000 chauffeurs naar het Europese vasteland teruggekeerd. De coronacrisis zorgde er daarnaast voor dat het proces om nieuwe werknemers binnen te laten in het VK, tot stilstand kwam.

Het truckersgebrek bij de Britten heeft al geleid tot tekorten bij benzinestations doordat er onvoldoende brandstof aangevoerd kon worden. Ook hebben supermarkten en andere winkels te kampen gehad met lege schappen door problemen bij de bevoorrading.

Amazon

Webwinkelreus Amazon wacht de noodmaatregelen van de regering niet verder af en is gestart met het omscholen van eigen medewerkers tot chauffeur. Inmiddels volgen vierhonderd werknemers uit de logistieke centra van Amazon een cursus en de eersten van hen zouden al volgende maand aan de slag kunnen als trucker, zo meldt het e-commercebedrijf. Vrachtwagenchauffeur is volgens Amazon veruit de populairste cursus binnen het 10 miljoen pond kostende omscholingsprogramma van het concern.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding