TLN eist plan ILT voor handhaving op buitenlandse trucks

Inspectie

TLN wil een specifiek plan zien voor handhaving van de regels op buitenlandse voertuigen. De brancheorganisatie waarschuwt voor schreefgroei in de pakkans voor Nederlandse en buitenlandse voertuigen door de digitale controles van de ILT.

De ILT zet dit jaar fors in op digitaal toezicht en probeert hiermee aan het aantal verplicht te controleren werkdagen van chauffeurs te komen, zoals dat in Europa is afgesproken.

TLN verwacht dat deze vorm van handhaving zeker zal bijdragen aan het verhogen van de naleving op wet- en regelgeving, maar waarschuwt wel dat dat vooral zal gelden voor Nederlandse vervoerders. ‘Transportbedrijven die elders zijn gevestigd worden namelijk niet digitaal gecontroleerd’, stelt de koepelorganisatie. De scheefgroei die zo ontstaat noemt TLN ‘zeer ongewenst’.

Niet zichtbaar

Bovendien zijn handhavers volgens TLN niet zichtbaar door een structureel gebrek aan wegcontroles. ‘Dus ook het preventieve effect van zichtbare handhaving is onvoldoende aanwezig.’ De branchevereniging wijst er verder op dat het Mobiliteitspakket van EU-lidstaten vraagt dat ze handhaven op overtredingen door zowel binnenlandse als buitenlandse voertuigen.

De weginspecties zijn volgens TLN ‘niet alleen een belangrijke bron voor de ILT om haar systemen op realiteitsgehalte te checken, maar moeten ook belangrijke informatie opleveren voor de handhaving van detachering, die onder de bevoegdheid van de ISZW valt. Die handhavers hebben de informatie uit de weginspecties nodig om zelf te kunnen handhaven.’

Lees ook: ILT zet in op digitalisering, maar kan niet zonder weginspecties

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

TLN eist plan ILT voor handhaving op buitenlandse trucks | NT

TLN eist plan ILT voor handhaving op buitenlandse trucks

Inspectie

TLN wil een specifiek plan zien voor handhaving van de regels op buitenlandse voertuigen. De brancheorganisatie waarschuwt voor schreefgroei in de pakkans voor Nederlandse en buitenlandse voertuigen door de digitale controles van de ILT.

De ILT zet dit jaar fors in op digitaal toezicht en probeert hiermee aan het aantal verplicht te controleren werkdagen van chauffeurs te komen, zoals dat in Europa is afgesproken.

TLN verwacht dat deze vorm van handhaving zeker zal bijdragen aan het verhogen van de naleving op wet- en regelgeving, maar waarschuwt wel dat dat vooral zal gelden voor Nederlandse vervoerders. ‘Transportbedrijven die elders zijn gevestigd worden namelijk niet digitaal gecontroleerd’, stelt de koepelorganisatie. De scheefgroei die zo ontstaat noemt TLN ‘zeer ongewenst’.

Niet zichtbaar

Bovendien zijn handhavers volgens TLN niet zichtbaar door een structureel gebrek aan wegcontroles. ‘Dus ook het preventieve effect van zichtbare handhaving is onvoldoende aanwezig.’ De branchevereniging wijst er verder op dat het Mobiliteitspakket van EU-lidstaten vraagt dat ze handhaven op overtredingen door zowel binnenlandse als buitenlandse voertuigen.

De weginspecties zijn volgens TLN ‘niet alleen een belangrijke bron voor de ILT om haar systemen op realiteitsgehalte te checken, maar moeten ook belangrijke informatie opleveren voor de handhaving van detachering, die onder de bevoegdheid van de ISZW valt. Die handhavers hebben de informatie uit de weginspecties nodig om zelf te kunnen handhaven.’

Lees ook: ILT zet in op digitalisering, maar kan niet zonder weginspecties

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding