Het tekort aan truckers nam vorig jaar ook al met 42% toe. In Duitsland en Polen stonden daardoor 80.000 vacatures voor chauffeurs open. In Roemenië waren dat er 71.000 en in het VK 100.000. Dit jaar komen daar de gevolgen van de oorlog in Oekraïne bovenop. De stijging van de chauffeursonen in Europa biedt nog geen verlichting, constateert de IRU.
Secretaris-generaal Umberto de Pretto van de wegtransportkoepel spreekt van een ‘chronisch’ tekort aan truckers. ‘Daardoor loopt de inflatie verder op, ontstaan er grote sociale problemen en dreigt er ineenstorting van supplychains.’
De IRU ondervroeg voor het onderzoek 1.500 transportbedrijven in 25 landen. Uit de enquête blijkt dat ook buiten Europa grote tekorten bestaan. Zo steeg het aantal niet-vervulde vacatures in China vorig jaar naar 1,8 miljoen.
Vrouwen
Uit het onderzoek blijkt dat er nog altijd weinig vrouwen achter het stuur van een vrachtwagen zitten. In Europa was vorig jaar 3% van de truckers vrouw. In China (5%) en de VS (8%) ligt dat aandeel al fors hoger.
Ook jongeren zijn ondervertegenwoordigd, ziet de IRU. In de meeste landen is slechts 6% tot 7% van de truckers jonger dan 25 jaar. De gemiddelde chauffeursleeftijd ligt in Europa op 47 jaar. Dat is het hoogste gemiddelde van alle onderzochte regio’s. De IRU spreekt van een ‘demografische tijdbom’, die het tekort aan chauffeurs de komende jaren verder zal doen oplopen.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?