Dat blijkt uit het jaarverslag van de Litouwse transportreus. Girteka noteerde een omzet van ruim 1,4 miljard euro, een stijging van 20% ten opzichte van een jaar eerder. De nettowinst kwam uit op 67 miljoen. In 2020 rapporteerde Girteka nog een nettowinst van 23,6 miljoen euro.

2021 stond voor Girteka verder in het teken van aanpassingen aan nieuwe Europese regelgeving. De Litouwers zien zich door de strengere cabotageregels en de terugkeerplicht voor voertuigen genoodzaakt om zich dichter bij de klanten te vestigen. Het bedrijf opende in 2021 onder meer een nieuwe vestiging in het Poolse Poznan. Dochterbedrijf Thermo-transit opende nieuwe locaties in Noorwegen en Denemarken.

Oekraïne

Ook in 2022 ziet Girteka nog een grote vraag naar wegtransport. Wel gaat de sector volgens ceo Edvardas Liachovičius gebukt onder de gevolgen van de Oekraïneoorlog. Eerder dit jaar maakte het Litouwse bedrijf bekend zijn activiteiten in Rusland en Belarus af te willen stoten. Van de omzet was 80% al afkomstig uit Scandinavië en Midden- en West-Europa.

Girteka is het transportbedrijf met de grootste eigen vloot in Europa. Het bedrijf bezit 9.000 trucks en bijna 10.000 trailers. Girteka vervoert per jaar ongeveer 880.000 FTL-ladingen. Het concern heeft het doel om bij de top 10 grootste logistieke dienstverleners in Europa te gaan horen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement