Dat zei Daniel Mes, lid van het kabinet van Eurocommissaris Frans Timmermans, deze week tijdens een bijeenkomst in Brussel.

De herziening van de uitstootnormen is een afspraak uit de Europese Green Deal. Het nieuwe Commissievoorstel moet in plaats komen van de bestaande reductiedoelen. Die stellen dat vrachtwagens in 2030 30% minder CO2- moeten uitstoten dan in 2019, met een tussendoel van 15% in 2025.

Brussel zou in november de nieuwe normen presenteren, maar heeft dat nu van de agenda gehaald. Toch gaat het werk onverminderd door, zei Mes. Door de oorlog in Oekraïne en de energiecrisis wil de Commissie het voorstel opnieuw onder de loep nemen, om het dan in januari alsnog te publiceren.

De bijeenkomst werd georganiseerd door de Europese milieuorganisatie Transport & Environment en de Duitse denktank Agora Verkehrswende. Milieuorganisaties lobbyen in Brussel al langere tijd voor strengere CO2-grenswaarden voor trucks. Uit cijfers van de Europese Unie blijkt dat de uitstoot door zwaar verkeer sinds 1990 met een 25% is toegenomen en nu goed is voor ruim een kwart van alle CO2-emissies door het wegvervoer.

Tco

De bijeenkomst stond in het teken van een TNO-rapport, opgesteld in opdracht van de milieuorganisaties, over de kosten van zero-emissie wegvervoer. De Nederlandse onderzoeksorganisatie heeft becijferd dat batterij-elektrische vrachtwagens vanaf 2030 een lagere tco (total cost of ownership) hebben dan dieseltrucks.

TNO heeft daarbij gekeken naar de aanschafprijs, afschrijvingen, energiekosten, het onderhoud en ook de kosten voor de aanleg van de laadinfrastructuur. Onder de streep is een elektrische vrachtwagen in 2030 voor 99,6% van alle gevallen een voordeligere keuze, aldus de onderzoekers.

Of de uitkomsten van de TNO-modellen ook helemaal uitkomen, is volgens de aanwezigen op de bijeenkomst echter nog de vraag. Een belangrijke aanname in het rapport is dat in 2030 zowel de beschikbaarheid van trucks als die van de laadinfrastructuur op orde is. Dit wordt nog een grote uitdaging, zo bleek tijdens de paneldiscussies.

Energiekosten

Ook doet TNO een aantal aannames over de moeilijk te voorspellen ontwikkeling van de energiekosten, een belangrijk onderdeel van de tco van een vrachtwagen. Bij de berekeningen zijn de opstellers van het rapport ervan uitgegaan dat de dieselprijs in Europa de komende jaren zal dalen, om in 2030 onder de 1,20 euro per liter (exclusief btw) uit te komen. De kosten voor het laden van een e-truck schatten de onderzoekers in op 17 tot 23 cent per kilowattuur.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement