‘De staking zal ook veel vrachtwagenchauffeurs en ritten massaal treffen’, zei Dirk Engelhardt, voorzitter van BGL, tegen Bild. ‘Er dreigt een leveringschaos en een schade van tientallen miljoenen als de goederen niet op tijd geleverd kunnen worden.’
De Duitse transportsector vreest met name de stakingen bij de snelwegbeheerder Autobahn. Medewerkers van de verkeerscentrale zouden het werk neerleggen. Wat de precieze gevolgen daarvan zijn, is nog niet bekend, maar in ieder geval worden lange files verwacht, doordat treinen en bussen niet rijden. Volgens BGL loopt onder andere de bevoorrading van supermarkten daardoor gevaar.
Vakbond Verdi beweerde aanvankelijk dat ook personeel van tunnels gaat staken. Autobahn wuifde deze vrees echter weg. ‘Met name de operationele dienstverlening op de hoofdwegen moet behouden blijven’, aldus het bedrijf. Er zouden overeenkomsten zijn gesloten om tunnelsluitingen te vermijden en de veiligheid te waarborgen.
Zondagsrust
Volgens Engelhardt dwingt de vakbond verkeersminister Volker Wissing tot handelen. ‘Het zou logisch zijn als verkeersminister Wissing het verbod op vrachtwagens aanstaande zondag zou opheffen. Dat zou veel van de chaos en schade aan de economie die Verdi wil veroorzaken, kunnen verzachten.’
In Duitsland mogen vrachtwagens niet rijden op zondagen om de chauffeurs zondagsrust te gunnen en overlast van zwaar verkeer voor een dag te beperken. Omdat er maandag gestaakt wordt, betekent dat volgens BGL dat vrachtwagens 48 uur de weg niet op kunnen.
Landelijke staking
De grote vakbonden Verdi en EVG kondigden donderdag aan dat ze dan een landelijke staking willen houden. De vakbonden eisen een fors hoger loon en betere arbeidsvoorwaarden. Ze willen meer dan 10 procent loonsverhoging, terwijl de werkgevers niet verder willen gaan dan 5 procent.
Naar verwachting zal ook de binnenvaart last ondervinden van de stakingen, omdat sluizen niet bediend worden. In de haven van Hamburg kunnen maandag geen grote schepen aanmeren, omdat het havenpersoneel staakt. Deze week kunnen loodsplichtige schepen met een lengte van minimaal 90 meter en een breedte van 13 meter of meer ook al niet terecht in de haven omdat het loodspersoneel staakt. Ook de luchtvaart komt grotendeels stil te liggen.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?