Denemarken start proef met super-ecocombi op drukke transportcorridor

XXL-trucks

De super-ecocombi kan vanaf 1 januari in Denemarken de weg op. De Deense regering heeft een proef aangekondigd op het 300 kilometer lange traject tussen Aarhus en Høje-Taastrup, bij Kopenhagen.

super ecocombi Denemarken
Foto: Transportministeriet

Dat meldt transportminister Thomas Danielsen op de website van zijn ministerie. Het gaat om vrachtwagens met een lengte tot 34 meter.

De route tussen Aarhus en Kopenhagen is een van de druktste transportcorridors in Denemarken. De proef wordt mogelijk door een aantal kleine aanpassingen aan het wegennet, meldt Danielsen. ‘We moeten ook zorgen voor het fysieke kader, zodat het daadwerkelijk mogelijk en veilig is om met deze lange vrachtwagens op de Deense wegen te rijden.’

Schakelplekken

Het gaat daarbij onder meer om het inrichten van ‘schakelplekken’, waar de combinaties met dubbele opleggers in- of uit elkaar te halen.

Danielsen zegt op 1 oktober met een wetsvoorstel te komen. De pilot duurt vijf jaar en wordt daarna geëvalueerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Denemarken start proef met super-ecocombi op drukke transportcorridor | NT

Denemarken start proef met super-ecocombi op drukke transportcorridor

XXL-trucks

De super-ecocombi kan vanaf 1 januari in Denemarken de weg op. De Deense regering heeft een proef aangekondigd op het 300 kilometer lange traject tussen Aarhus en Høje-Taastrup, bij Kopenhagen.

super ecocombi Denemarken
Foto: Transportministeriet

Dat meldt transportminister Thomas Danielsen op de website van zijn ministerie. Het gaat om vrachtwagens met een lengte tot 34 meter.

De route tussen Aarhus en Kopenhagen is een van de druktste transportcorridors in Denemarken. De proef wordt mogelijk door een aantal kleine aanpassingen aan het wegennet, meldt Danielsen. ‘We moeten ook zorgen voor het fysieke kader, zodat het daadwerkelijk mogelijk en veilig is om met deze lange vrachtwagens op de Deense wegen te rijden.’

Schakelplekken

Het gaat daarbij onder meer om het inrichten van ‘schakelplekken’, waar de combinaties met dubbele opleggers in- of uit elkaar te halen.

Danielsen zegt op 1 oktober met een wetsvoorstel te komen. De pilot duurt vijf jaar en wordt daarna geëvalueerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement