Op een winderige vrijdagmiddag bood Samsung SDS, logistiek dienstverlener die is opgericht door de gelijknamige techgigant, een select gezelschap van klanten en partners de kans om de waterstoftruck te bewonderen bij het Europese hoofdkantoor van de expediteur in Delft. Het gaat om een Hyundai Xcient, een vrachtwagen met brandstofcel.
Samsung leaset de vrachtwagen van het Duitse bedrijf H2 Delivery. ‘H2 zorgt niet alleen voor de waterstoftruck, maar levert ook de waterstof zelf via hun tankstations’, vertelt Alexander Zang, Head of External Business bij Samsung SDS. ‘Wij zorgen voor de planning en de routes. De route is sterk afhankelijk van de waterstoftankstations, daar zijn er nog niet zoveel van.’
H2 heeft de vrachtwagen speciaal voor de gelegenheid vanuit Duitsland naar Delft gereden. ‘De truck is helemaal uitstootvrij’, zegt Ludger Hellenthal, ceo van H2. ‘Het enige dat uit de uitlaat komt, is water. Als je een glas bij de uitlaat houdt, kun je dat water gewoon drinken.’

Zeldzaamheid
Waar elektrische vrachtwagens snel aan populariteit winnen, blijven trucks op waterstof een zeldzaamheid. Eind augustus stonden er 30 voertuigen boven de 3,5 ton geregistreerd in Nederland, slechts twee meer dan begin dit jaar. De actieradius van de Xcient is ongeveer 500 kilometer, een stuk groter dan die van elektrische vrachtwagen. Maar rijden op waterstof is ook duur: het prijskaartje van de Xcient bedraagt meer dan een half miljoen euro.
‘Zonder subsidie kun je deze vrachtwagen eigenlijk niet kopen’, zegt Otto Uhlhorn, coo van H2. ‘Gelukkig heeft de Duitse regering een regeling waarbij je 80% van de meerprijs in vergelijking met een diesel terugkrijgt.’
Niet alleen is de vrachtwagen duurder in aanschaf dan een dieselvariant, ook het rijden op waterstof is per kilometer duurder omdat de brandstof nog vrij prijzig is. Een kilo waterstof kost ongeveer 10 euro en in de tanks van de Xcient past zo’n 34 kilo. Per kilometer komt dat neer op zo’n 70 cent.
Klanten betalen daarom meer voor transport met een waterstofvrachtwagen. ‘Het kost op dit moment zo’n 10 tot 20% meer, afhankelijk van de route’, vertelt Zang. ‘Maar je hebt dan schoon vervoer, waardoor je bijvoorbeeld geen Maut betaalt. En waterstof zal in de toekomst naar verwachting goedkoper worden.’
Huiverige garages
Naast het prijskaartje zit ook het licht ontvlambare imago de opmars van waterstof in de weg. Werkplaatsen zijn huiverig voor het nieuwe type trucks, vertelt Uhlhorn. ‘Ook al wil je slechts een spiegel laten vervangen, een waterstoftruck komt de meeste garages niet in. Het is wel toegestaan, ook al heb je voor de brandstofceltechnologie een speciale opleiding nodig. Maar veel werkplaatsen zien het als een risico.’

Volgens de eigenaars van de vrachtwagen is de angst ongegrond. ‘Waterstof gaat de lucht in, diesel blijft op de grond. Als diesel vlam vat, brandt het langer. Dus diesel is eigenlijk gevaarlijker’, zegt Hellenthal. ‘Deze vrachtwagens op waterstof rijden al drie jaar rond in Zwitserland en daarbij is niets misgegaan.’
Hyundai zette zo’n twee jaar geleden voet in Europa met zijn waterstoftrucks. In Zwitserland rijden er inmiddels zo’n 50 rond, in Duitsland een vergelijkbaar aantal. De vrachtwagens worden in Zuid-Korea gebouwd en daarna naar Europa verscheept.
Samsung SDS zet de vrachtwagen in voor diverse klanten in Duitsland. Voorlopig gaat het om een waterstoftruck, maar de ambitie is om de gezamenlijke vloot verder uit te breiden. Voor 2030 willen de bedrijven minimaal 100 schone vrachtwagens op de weg hebben.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?