TLN doet loonbod van 3%, partijen cao wegvervoer mijlenver uit elkaar

Beroepsgoederenvervoer

De werkgevers en werknemers in het beroepsgoederenvervoer staan nog mijlenver uit elkaar. Tijdens de cao-onderhandelingsronde van vrijdag deed TLN een loonbod van 3%, terwijl de bonden een plus van 10% en automatische inflatiecompensatie eisen.

vrachtwagenchauffeur algemeen
Foto: Shutterstock, f.t.Photographer

Volgens TLN is het bod op zijn plaats vanwege de ingezakte vraag naar transport door een verslechterend economisch klimaat . ‘Na een korte inhaalvraag in verband met de coronacrisis ziet de wereld er in 2023 heel anders uit. Consumenten houden de hand op de knip en onze leden zijn pessimistisch over de toekomst’, schrijft de organisatie in een bericht aan haar achterban.

Vakbonden CNV en FNV reageren teleurgesteld op het bod. ‘Om nu direct te stellen dat het de spreekwoordelijke acht tellen zijn gaat te ver, maar een tik is het wel’, schrijft CNV.

Volgens de christelijke bond is het pessimisme van de werkgevers niet terecht. ‘Ondanks alles, uitzonderingen daargelaten, gaat het zo slecht nog niet in de sector. Collega’s worden gepaaid met extra loon en er zijn nog heel veel vacatures in de sector. Zo slecht kan het dus niet gaan.’

Urgentie

FNV zegt ‘meer urgentie’ te hebben verwacht van de werkgevers. ‘Een loonbod van 3% betekent dat je koopkracht achteruit gaat. Dat is onacceptabel. Onze sector is juist hard toe aan een stevige koopkrachtreparatie. Bovendien staat de sector te springen om gekwalificeerd personeel.’

Toch zijn er ook voorstellen van TLN die wel in goede aarde vallen bij de bonden. Zo wil de brancheorganisatie de loonschaal A’, de trede 0 en de jeugdlonen voor vakbekwame medewerkers laten vervallen. Ook het plan om de wachtdag bij ziekte af te schaffen, valt bij de vakbonden in goede aarde..

TLN stelt verder onder meer voor om werknemers de mogelijkheid te geven vier vakantiedagen te kopen en structureel overwerk vanaf 50 uur te weigeren. Ook wil de organisatie een minimum stagevergoeding van 200 euro per maand.

Vakbond De Unie maakte vrijdag van de gelegenheid gebruik om ook met voorstellen te komen. De bond wil net als FNV en CNV aansturen op een loonsverhoging van 10% en pleit voor het afsluiten van een 1-jarige cao.

Verder overleg

De onderhandelende partijen hebben afgesproken om op 24 november 2023 weer bij elkaar te komen voor verder cao-overleg.

De huidige 1-jarige vervoers-cao loopt aan het einde van het jaar af. Onder de cao Beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen, zoals de cao volledig heet, vallen ruim 160.000 mensen. Vorig jaar spraken de werkgevers en werknemers een salarisverhoging af van 7,5%, eenzelfde stijging van de verblijfskosten en een eenmalige uitkering van 250 euro.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

TLN doet loonbod van 3%, partijen cao wegvervoer mijlenver uit elkaar | NT

TLN doet loonbod van 3%, partijen cao wegvervoer mijlenver uit elkaar

Beroepsgoederenvervoer

De werkgevers en werknemers in het beroepsgoederenvervoer staan nog mijlenver uit elkaar. Tijdens de cao-onderhandelingsronde van vrijdag deed TLN een loonbod van 3%, terwijl de bonden een plus van 10% en automatische inflatiecompensatie eisen.

vrachtwagenchauffeur algemeen
Foto: Shutterstock, f.t.Photographer

Volgens TLN is het bod op zijn plaats vanwege de ingezakte vraag naar transport door een verslechterend economisch klimaat . ‘Na een korte inhaalvraag in verband met de coronacrisis ziet de wereld er in 2023 heel anders uit. Consumenten houden de hand op de knip en onze leden zijn pessimistisch over de toekomst’, schrijft de organisatie in een bericht aan haar achterban.

Vakbonden CNV en FNV reageren teleurgesteld op het bod. ‘Om nu direct te stellen dat het de spreekwoordelijke acht tellen zijn gaat te ver, maar een tik is het wel’, schrijft CNV.

Volgens de christelijke bond is het pessimisme van de werkgevers niet terecht. ‘Ondanks alles, uitzonderingen daargelaten, gaat het zo slecht nog niet in de sector. Collega’s worden gepaaid met extra loon en er zijn nog heel veel vacatures in de sector. Zo slecht kan het dus niet gaan.’

Urgentie

FNV zegt ‘meer urgentie’ te hebben verwacht van de werkgevers. ‘Een loonbod van 3% betekent dat je koopkracht achteruit gaat. Dat is onacceptabel. Onze sector is juist hard toe aan een stevige koopkrachtreparatie. Bovendien staat de sector te springen om gekwalificeerd personeel.’

Toch zijn er ook voorstellen van TLN die wel in goede aarde vallen bij de bonden. Zo wil de brancheorganisatie de loonschaal A’, de trede 0 en de jeugdlonen voor vakbekwame medewerkers laten vervallen. Ook het plan om de wachtdag bij ziekte af te schaffen, valt bij de vakbonden in goede aarde..

TLN stelt verder onder meer voor om werknemers de mogelijkheid te geven vier vakantiedagen te kopen en structureel overwerk vanaf 50 uur te weigeren. Ook wil de organisatie een minimum stagevergoeding van 200 euro per maand.

Vakbond De Unie maakte vrijdag van de gelegenheid gebruik om ook met voorstellen te komen. De bond wil net als FNV en CNV aansturen op een loonsverhoging van 10% en pleit voor het afsluiten van een 1-jarige cao.

Verder overleg

De onderhandelende partijen hebben afgesproken om op 24 november 2023 weer bij elkaar te komen voor verder cao-overleg.

De huidige 1-jarige vervoers-cao loopt aan het einde van het jaar af. Onder de cao Beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen, zoals de cao volledig heet, vallen ruim 160.000 mensen. Vorig jaar spraken de werkgevers en werknemers een salarisverhoging af van 7,5%, eenzelfde stijging van de verblijfskosten en een eenmalige uitkering van 250 euro.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement