Oost-Europese truckers lappen mobiliteitspakket massaal aan hun laars

85% Oost-Europese truckers op de bon

De Waalse politie heeft het afgelopen halfjaar jaar bij truckcontroles op de snelwegen in de provincie Luik ruim 85% van de geïnspecteerde Oost-Europese chauffeurs op de bon geslingerd voor het overtreden van de rijtijden-en terugkeerregels uit het EU-mobiliteitspakket.

112 rijders uit Litouwen, Slowakije, Bulgarije en Roemenië waren al drie maanden of meer niet thuis geweest. Foto: Shutterstock

In totaal werden er bijna 700 controles uitgevoerd, waarbij in 596 gevallen overtredingen werden geconstateerd. Zo waren 112 rijders uit Litouwen, Slowakije, Bulgarije en Roemenië al drie maanden of meer niet thuis geweest, terwijl 136 chauffeurs meer dan twee maanden op pad waren op de West-Europese wegen. Nog eens bijna 70% (412 chauffeurs) had de verplichte weekendrust buiten de cabine niet in acht genomen van tenminste 45 uur, blijkt uit de stukken van de Waalse politie.

1,4 miljoen aan geldboetes

Sinds de zomer van 2023 controleert de Belgische politie steekproefsgewijs Oost-Europese trucks op de snelwegen op het naleven van het EU-mobiliteitspakket. Dat leverde vorig jaar bijna 1,4 miljoen euro aan boetes op.

In Nederland wordt amper gecontroleerd op het naleven van het EU-mobiliteitspakket, blijkt uit eerdere publicaties van Nieuwsblad Transport, maar als de overtredingen uit de Waalse steekproeven als leidraad worden genomen, is het slecht gesteld met het naleven van de EU-regels. Volgens veel critici is het mobiliteitspakket dan ook eerder een papieren tijger om de misstanden in het Europese wegvervoer en de uitbuiting van Oost-Europese chauffeurs aan te pakken.

De terugkeerplicht staat overigens inmiddels op losse schroeven, zo werd onlangs bekend.

Oost-Europese truckers lappen mobiliteitspakket massaal aan hun laars | NT

Oost-Europese truckers lappen mobiliteitspakket massaal aan hun laars

85% Oost-Europese truckers op de bon

De Waalse politie heeft het afgelopen halfjaar jaar bij truckcontroles op de snelwegen in de provincie Luik ruim 85% van de geïnspecteerde Oost-Europese chauffeurs op de bon geslingerd voor het overtreden van de rijtijden-en terugkeerregels uit het EU-mobiliteitspakket.

112 rijders uit Litouwen, Slowakije, Bulgarije en Roemenië waren al drie maanden of meer niet thuis geweest. Foto: Shutterstock

In totaal werden er bijna 700 controles uitgevoerd, waarbij in 596 gevallen overtredingen werden geconstateerd. Zo waren 112 rijders uit Litouwen, Slowakije, Bulgarije en Roemenië al drie maanden of meer niet thuis geweest, terwijl 136 chauffeurs meer dan twee maanden op pad waren op de West-Europese wegen. Nog eens bijna 70% (412 chauffeurs) had de verplichte weekendrust buiten de cabine niet in acht genomen van tenminste 45 uur, blijkt uit de stukken van de Waalse politie.

1,4 miljoen aan geldboetes

Sinds de zomer van 2023 controleert de Belgische politie steekproefsgewijs Oost-Europese trucks op de snelwegen op het naleven van het EU-mobiliteitspakket. Dat leverde vorig jaar bijna 1,4 miljoen euro aan boetes op.

In Nederland wordt amper gecontroleerd op het naleven van het EU-mobiliteitspakket, blijkt uit eerdere publicaties van Nieuwsblad Transport, maar als de overtredingen uit de Waalse steekproeven als leidraad worden genomen, is het slecht gesteld met het naleven van de EU-regels. Volgens veel critici is het mobiliteitspakket dan ook eerder een papieren tijger om de misstanden in het Europese wegvervoer en de uitbuiting van Oost-Europese chauffeurs aan te pakken.

De terugkeerplicht staat overigens inmiddels op losse schroeven, zo werd onlangs bekend.