Eindelijk gelijk loon voor buitenlandse chauffeurs in Nederland

Detacheringsrichtlijn

Gedetacheerde chauffeurs uit een ander EU-land moeten vanaf 1 juni voor hetzelfde werk dezelfde beloning krijgen als hun Nederlandse collega’s. Van Brussel moet dit officieel al sinds 2 februari 2022. Nederland is een van de laatste landen dat deze detacheringsrichtlijn in nationale wetgeving vastlegt.

Vrachtwagens op de Maasvlakte
Foto: Marco De Swart

Volgens de richtlijn hebben chauffeurs recht op dezelfde arbeidsvoorwaarden als collega’s in de lidstaat waar de werkzaamheden worden uitgevoerd, als deze voorwaarden beter zijn dan die in het vestigingsland van de werkgever. De detacheringsregels zijn onderdeel van het Mobiliteitspakket en moeten onderbetaling en sociale dumping van vrachtwagenchauffeurs voorkomen.

Bijna alle Europese lidstaten hebben de richtlijnen inmiddels vastgelegd in hun wetgeving, maar Nederland treuzelde daarmee. De Europese Commissie sleepte Nederland daarom in april voor de rechter, samen met Portugal, waar implementatie ook lang op zich laat wachten.

Ingewikkeld

Minister Karien van Gennip (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) stelde vorig jaar dat de invoering zo lang duurde, doordat de nieuwe regels erg ingewikkeld zouden zijn. Het zou Nederland lang onduidelijk zijn gebleven voor welke ritten ze nu precies moesten gelden. Van Gennip voerde ter verdediging nog aan dat een aantal andere EU-landen ook veel tijd nam.

Ondernemers moeten detacheringen vanaf 1 juni melden in het nieuwe Informatiesysteem Interne Markt (IMI). TLN raadt aan om dit tijdig en correct te doen en de chauffeur de juiste arbeidsvoorwaarden te betalen. ‘Wordt dit nagelaten, dan kan dit tot hoge boetes leiden.’

Eindelijk gelijk loon voor buitenlandse chauffeurs in Nederland | NT

Eindelijk gelijk loon voor buitenlandse chauffeurs in Nederland

Detacheringsrichtlijn

Gedetacheerde chauffeurs uit een ander EU-land moeten vanaf 1 juni voor hetzelfde werk dezelfde beloning krijgen als hun Nederlandse collega’s. Van Brussel moet dit officieel al sinds 2 februari 2022. Nederland is een van de laatste landen dat deze detacheringsrichtlijn in nationale wetgeving vastlegt.

Vrachtwagens op de Maasvlakte
Foto: Marco De Swart

Volgens de richtlijn hebben chauffeurs recht op dezelfde arbeidsvoorwaarden als collega’s in de lidstaat waar de werkzaamheden worden uitgevoerd, als deze voorwaarden beter zijn dan die in het vestigingsland van de werkgever. De detacheringsregels zijn onderdeel van het Mobiliteitspakket en moeten onderbetaling en sociale dumping van vrachtwagenchauffeurs voorkomen.

Bijna alle Europese lidstaten hebben de richtlijnen inmiddels vastgelegd in hun wetgeving, maar Nederland treuzelde daarmee. De Europese Commissie sleepte Nederland daarom in april voor de rechter, samen met Portugal, waar implementatie ook lang op zich laat wachten.

Ingewikkeld

Minister Karien van Gennip (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) stelde vorig jaar dat de invoering zo lang duurde, doordat de nieuwe regels erg ingewikkeld zouden zijn. Het zou Nederland lang onduidelijk zijn gebleven voor welke ritten ze nu precies moesten gelden. Van Gennip voerde ter verdediging nog aan dat een aantal andere EU-landen ook veel tijd nam.

Ondernemers moeten detacheringen vanaf 1 juni melden in het nieuwe Informatiesysteem Interne Markt (IMI). TLN raadt aan om dit tijdig en correct te doen en de chauffeur de juiste arbeidsvoorwaarden te betalen. ‘Wordt dit nagelaten, dan kan dit tot hoge boetes leiden.’