TUI bevestigt met deze beslissing definitief uit de lijnvaartindustrie te zullen stappen. Het had tot 2 januari de tijd om deze optie te lichten. Als het Ballin-consortium de door een onafhankelijke auditor vastgestelde prijs niet wil of kan betalen, verkrijgt TUI het recht zijn belang – dat op dit ogenblik in totaal 38,4% bedraagt – aan een derde te verkopen.
Het is nu de vraag of Ballin zich kan veroorloven het aangeboden belang van 33,3% niet te kopen. Als dat inderdaad niet zou gebeuren, dan mag TUI verkopen aan eender welke derde partij. Die derde partij kan dan een meerderheid verkrijgen in Hapag-Lloyd, want verwerft dan het recht even veel aandelen te kopen van het Ballin-consortium als van TUI.
In de Duitse pers hebben o.a. Klaus Michael Kühne (nu eigenaar van 24,6% van Hapag-Lloyd) en de stadsstaat Hamburg (23,6%) al laten weten dat zij bereid zijn hun belang in de Duitse rederij te verhogen.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?